Potravinářská inspekce varuje spotřebitele před klamavými obchodními praktikami v rámci tzv. direct marketingu

05.03.2017 8:35 | Zprávy

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje spotřebitele před nekalými obchodními praktikami některých společností využívajících tzv. „direct marketingu“. Jde o nabídky produktů (např. doplňků stravy) prostřednictvím inzerce v tisku, webových stránek, e-mailu, poštou či telefonicky.

Potravinářská inspekce varuje spotřebitele před klamavými obchodními praktikami v rámci tzv. direct marketingu
Foto: SZPI
Popisek: SZPI

Inspekce v minulosti registrovala a nadále registruje množství opakujících se podnětů ke kontrole od spotřebitelů, kteří udávají, že jsou nuceni platit za produkty, které si neobjednali, nebo se cítí podvedeni nepravdivými tvrzeními v inzerátech, kvalitou produktů, nebo neposkytnutím slibovaných benefitů, např. výher za předchozí objednávky. 

Šetření podnětů ze strany SZPI potvrdilo v několika případech použití nekalých obchodních praktik. Např. inzerát (v tisku, na internetu) nabízí „kupon na bezplatnou zkoušku“ produktu, ve skutečnosti je ale spotřebitel nucen uhradit část zboží a „náklady na expedici“.

V rámci dalšího druhu klamavé obchodní praktiky je spotřebitel informován o výhře poměrně vysoké finanční částky pod podmínkou, že si objedná minimálně jeden výrobek. Avizovanou výhru ale neobdrží i při splněné této podmínky.

SZPI se v řadě případů podařilo prokázat pochybení klasifikovaných jako klamavá obchodní praktika, nevyhovující označení výrobků, nebo nesplnění ohlašovací povinnosti a zahájila s kontrolovanými osobami správní řízení o uložení pokuty.

Inspekce spotřebitelům doporučuje maximální obezřetnost i v případě telefonických hovorů, směřujících k nabídkám či přímo objednávkám produktů. Je třeba upozornit, že nový občanský zákoník připouští uzavření ústní dohody i po telefonu (ústní forma distanční smlouvy), k čemuž v praxi nezřídka dochází. A to často i bez toho, aby si spotřebitel uvědomil, že takovou smlouvu právě uzavírá. Zákazník někdy navíc během krátkého rozhovoru nedomyslí důsledky všech často v rychlosti sdělených informací či pravidel objednávky. Společnosti si telefonní hovory obvykle nahrávají a ty jim pak slouží jako důkazní materiál potvrzující objednávku, která je dle zákona zcela legitimní.

Obecně lze rovněž spotřebitelům doporučit, aby přistupovali se zdravou mírou opatrnosti k obchodním nabídkám za podezřele výhodných okolností, obsahující výrazy jako  „bezplatná zkouška“ nebo „zdarma“.

Na webových stránkách SZPI spotřebitelé naleznou informace o zásadách bezpečnosti a prevence při nákupu na internetu a po telefonu. Je zde k dispozici i průběžně aktualizovaný seznam rizikových webových stránek.

Inspekce se hodlá i nadále a v nesnížené intenzitě věnovat monitoringu a kontrole této specifické formy prodeje.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu

19:25 MHMP: Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu

Při příležitosti státního svátku, Dne boje za svobodu a demokracii, se v neděli 17. listopadu 2024 b…