CO SE EKOLOGICKY LIKVIDUJE
Farmaceutický průmysl
Automobilový průmysl
Chemický průmysl
Elektrotechnický průmysl
|
Filozofie, které se firmy snažící se o odpovědné chování drží, je postavena především na termínu „životní cyklus výrobku“. „Jeho oficiální definice
je uvedena v normě ČSN EN ISO 140401. Jedná se
o všechna stádia života výrobku od získávání surovin potřebných k jeho výrobě, přes výrobu vlastního výrobku, jeho používání a likvidace použitého, již nepotřebného výrobku,“ vysvětluje Vratislav Voznik z české neziskové ekologické organizace Arnika. Termín přitom nelze zaměňovat s pojmem „životnost výrobku“, který označuje dobu, po kterou je možné produkt používat.
K této filozofii, která bere v potaz nejen výrobu a prodej, ale i ekologickou likvidaci výrobků, se přiklání stále více společností. Mobilní operátoři nabízejí svým zákazníkům možnost vrácení starého mobilního telefonu, řetězce s elektronikou zase odvoz starých spotřebičů a jejich ekologickou likvidaci. „My jsme se rozhodli v první fázi motivovat naše zákazníky, aby vraceli použité inhalátory do lékáren, kde se postarají o jejich ekologickou likvidaci, s cílem minimalizovat jejich dopad na životní prostředí, pokud by skončily v netříděném odpadu. V současné době hledáme způsoby, jakými by se dal odpad plnohodnotně využívat, abychom dosáhli stavu, kdy budou z vysbíraného plastu vyráběny například i praktické věci do domácnosti, třeba věšáky nebo květináče,“ říká ředitelka farmaceutické společnosti GSK PharmDr. Monika Horníková. Produkty po uplynutí své životnosti, kdy již nejsou zákazníky dále využitelné, představují pro životní prostředí velkou zátěž. Například inhalátory, které při těžkém astmatickém záchvatu dokáží zachránit i lidský život, mohou krajině škodit nejen plastovým obalem ale i zbytky léčiv.
Starat se něco stojí
Firmy se o své výrobky po uplynutí jejich životnosti zajímají i přesto, že tato „péče“ stojí nemalé peníze. Informační kampaně, zřízení potřebných sběrných míst, mzdové náklady zapojených zaměstnanců i samotná likvidace. To vše představuje nemalé finanční položky
ve firemních rozpočtech. „Od začátku projektu jsme do něj již investovali celkem 1,5 milionu Kč. Věříme, že je správné hledat cesty, jak umožnit obalu, který zůstane po produktu, aby byl i nadále pro lidi užitečný, aniž by zatěžoval životní prostředí,“ dodává Monika Horníková z GSK.
VDECHNĚTE INHALÁTORŮM NOVÝ ŽIVOT - Projekt společnosti GSK běží již 18 měsíců
- Za dobu trvání projektu se vybralo - Toto množství inhalátorů představuje téměř 3 tuny odpadu - Celkové náklady na projekt od doby jeho startu činí 1,5 milionu Kč. |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva