O tom, že nejde o zanedbatelné částky, svědčí pokuta 2 mil. Kč vyměřená prodejci uhlí, který loni při dodávkách uhlí poškodil nejméně ve dvou případech spotřebitele o téměř 5000 Kč tím, že dodal každému z nich cca o 1 tunu uhlí méně, než jim účtoval. Při prvních letošních kontrolách ČOI byla sice zjištěná míra poškození spotřebitelů nižší, ale nikoliv zanedbatelná. „Při rozhodování o výši pokuty ve správním řízení budeme přihlížet kromě míry porušení zákona také ke společenské nebezpečnosti protiprávního jednání prodávajících, protože poškozenými jsou velmi často senioři, kteří nejsou schopni se tomuto jednání bránit, “ řekla Renata Linhartová, ředitelka inspektorátu ČOI se sídlem v Ústí nad Labem.
Výsledky prvních kontrol prodejců tuhých paliv, které provedli v letošním roce severočeští inspektoři, zaměřené na poctivost prodeje, tj. správnou hmotnost dodaného paliva a odpovídající cenu, však signalizují, že někteří prodejci jsou nepoučitelní a nedodržují povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele, přestože jim hrozí za nepoctivost při prodeji pokuty až do výše 5 milionů korun.
A jak dopadly první kontroly na severu Čech? Při jedné kontrole poškodil prodávající spotřebitele o 1040 Kč tím, že mu dodal o 385 kg méně paliva, než následně účtoval. Při další kontrole byla dodávka uhlí zkrácena o 170 kg, ve finančním vyjádření byl spotřebitel poškozen o 272 Kč. Třetí kontrola zjistila dodávku paliva nižší o 120 kg a poškození spotřebitele ve výši 300 Kč. Všechny kontrolované osoby čeká uložení pokuty za porušení zásad poctivosti prodeje ve správním řízení.
Za nesprávné účtování o 70 kg nižší hmotnosti uhlí a poškození spotřebitele o 189 Kč byla prodávajícímu uložena pokuta 5 000 Kč příkazem na místě a úhrada nákladů řízení ve výši 1000 Kč.
Zda budou výsledky kontrol pevných paliv i v dalších regionech stejně nepříznivé jako na severu Čech, ukáže až závěrečné vyhodnocení této kontrolní akce.
Rady spotřebitelům
Spotřebitel má právo, aby mu objednané palivo bylo dodáno ve správné hmotnosti a prodávající je povinen umožnit kontrolu správné hmotnosti objednávky (její převážení). Požádá-li spotřebitel předem, tj. při objednávce, o možnost být při nakládce a vážení uhlí před rozvozem, měl by mu prodávající vyhovět. Pokud odmítne nebo bude hledat výmluvy, proč to nejde, měl by spotřebitel zvážit změnu prodejce. V opačném případě se vystavuje riziku, že bude ošizen.
Spotřebitel by se měl zajímat také o to, v jakých podmínkách je uhlí určené k rozvozu skladováno, a pokud se uhlí rozpadne ve sklepě na prach v rozmezí několika dnů až dvou týdnů po dodávce, měl by tuto dodávku reklamovat. Rozpad uhlí svědčí o tom, že jeho uskladnění nevěnoval prodejce náležitou péči.
Spotřebitel by měl odmítnout převzít dodávku mokrého uhlí, a to z bezpečnostních důvodů – při následném skladování mokrého uhlí hrozí jeho samovznícení.
Na nepoctivé jednání při prodeji uhlí může každý spotřebitel upozornit nejbližší inspektorát České obchodní inspekce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva