Děti potřebují mít ve třídách nejen dostatečné teplo, ale také čerstvý vzduch, který udržuje jejich bdělost a koncentraci. Po zateplení školního objektu je totiž potřeba větrat daleko častější. Poměrně dokonalá těsnost oken snižující náklady na energie totiž na druhé straně omezuje tolik potřebnou cirkulaci vzduchu mezi prostředím venku a uzavřenými interiéry školních budov.
Snadno měřitelným ukazatelem kvality výměny vzduchu ve třídách je koncentrace oxidu uhličitého (CO2) v prostoru učeben a tříd. Udává se v hodnotách ppm (z anglického parts per million, označení pro počet částí z milionu). V současné době je limit pro koncentraci CO2 ve vnitřním prostředí stanoven na 1500 ppm, a to pouze ve vyhlášce č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.
V průběhu prvního pilotního měření v roce 2017 provedli pražští hygienici měření vlastními kalibrovanými měřidly ve 47 učebnách 25 pražských základních škol. Vyjma 1 případu byla splněna prostorová kapacita i mikroklimatické podmínky v učebnách. Ve 22 % měření byly naměřeny hodnoty přesahující 1500 ppm CO2 (maximum 2610 ppm CO2), v dalších 20 % přesahovala hodnoty 1200 ppm CO2. Tedy ve 42 % měření bylo nutno učebny aktuálně vyvětrat.
V roce 2018 bylo měření provedeno ve zhruba stejném rozsahu: konkrétně ve 44 učebnách 25 základních škol. Ve všech měřeních byla splněna prostorová kapacita i mikroklimatické podmínky v učebnách. Ve 29,5 % měření byly naměřeny hodnoty přesahující 1500 ppm CO2 (maximum 2280 ppm CO2), v dalších 43 % přesahovala horní optimální hranici 1200 ppm CO2. Tedy téměř v 73 % měření bylo nutno učebny aktuálně vyvětrat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva