Průzkum: Podnikatelé netuší, co je TTIP. Eurozónu si naopak většina pochvaluje

29.09.2015 20:15 | Zprávy

Tři čtvrtiny malých a středních exportérů neví, že během krátké doby budeme součástí největší obchodní dohody historie, tzv. Transatlantického, obchodního a investičního partnerství (TTIP), které má během několika málo let vytvořit z Evropské unie a Spojených států amerických největší bezbariérový trh zeměkoule. Vyplynulo to z ankety Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), kterou připravila agentura Ipsos. S více jak desetiletým odstupem exportéři současně velmi pozitivně hodnotí jednotný evropský trh.

Průzkum: Podnikatelé netuší, co je TTIP. Eurozónu si naopak většina pochvaluje
Foto: amsp.cz
Popisek: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Anketa byla prováděná v rámci akce Czech Business Weekend in New York, kterou AMSP ČR zviditelňovala české podnikatele v USA a zúčastnilo se jí 50 středně velkých exportérů. Výsledky ukázaly nejen to, že firmy se na klíčovou změnu v euro-americkém obchodě [1] nepřipravují, ale o chystané dohodě dokonce většina vůbec netuší. 74 % z dotázaných exportérů totiž odpovědělo, že neví o čem je řeč. Informace je překvapivější o to více, že exporty do USA jsou s meziročním růstem 26 % rekordní a podle nedávné analýzy AMSP ČR a Komerční banky překročí letos 100 miliard korun. Současně je Amerika pátým největším investorem v ČR a rovněž importy z největší světové ekonomiky do ČR lámou rekordy a rostou dokonce o 38 % ročně.

S ohledem na to, že se blíží finále euroatlantické dohody, to je zpráva znepokojivá, nicméně ne úplně překvapivá. Z malých a středních firem do USA exportuje zatím jen 13 % podniků a i když se podle našeho průzkumu chystá do Ameriky v nejbližší době vyvážet dalších 11 % středně velkých podniků, v součtu je to stále necelá čtvrtina. Je zřejmé, že ten, kdo do USA vyváží nebo o tom uvažuje, má o TTIP informace, zbytek firem ale nemá o transatlantické dohodě ponětí,“ komentuje výsledky ankety a průzkumu místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.

Z těch, kteří o TTIP vědí, přitom polovina spatřuje výhodu, druhá část dotázaných zatím větší přínos v chystaném partnerství nespatřuje. Za hlavní výhody považují firmy odstranění duplicity v rámci homologace výrobků na obou stranách Atlantiku, urychlení dodávek zboží a odstranění tarifů a celních bariér.

Anketa současně porovnávala, jak firmy vnímají s více jak desetiletým odstupem vstup do Eurozóny, který rovněž znamenal podstatné rozšíření možností obchodní a investiční expanze. Zde jsou výsledky poměrně jednoznačné, 73 % malých a středních exportérů vznik jednotného evropského trhu pomohl. 64 % podnikatelů spatřuje hlavní výhody společného evropského trhu vesnížení vývozní administrativy a tím i značnou redukci nákladů. Zajímavá je i informace, že téměř čtvrtině exportérů Eurozóna pomohla v rozšíření počtu zákazníků a cílových teritorií. Další výhodu spatřují naši podnikatelé v rychlosti, se kterou dokáží nyní obsluhovat evropské obchodní partnery.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu dodává: „Pokud má TTIP našim podnikatelům posloužit, což všichni očekáváme, potom není možné čekat, až jednotný trh vznikne. V té době totiž bude kobercový nálet na Ameriku ze všech evropských zemí, a kdo nebude připraven, bude stát opodál. Začít obchodovat s americkým partnerem není otázka dní, vztahy se budují několik měsíců nebo i let. Proto začínáme mobilizovat a zahajujeme s českými i zahraničními partnery celonárodní aktivitu spojenou s přípravou na TTIP“.

V rámci podpory exportu připravila AMSP ČR ve spojení s americkými donátory, rodinou Rausnitzů, moderní zázemí pro malé a střední firmy v USA, tzv. MeoHub, kam se po více jak roce příprav a výstavby celého obchodního a logistického centra přesunuly v září první vybrané podniky. Zájem o MeoHub je mimořádný, další kolo výběrového řízení se proto připravuje již na jaro 2016.

V rámci podpory investic se AMSP ČR zapojila s CzechInvestem do příprav prvního profesionálního investičního portálu, který mapuje české start-up firmy, popisuje ekosystém českého investičního a podpůrného prostředí a vytváří informační a pracovní platformu pro zahraniční investory. Web www.czechstartups.org vznikl za podpory IBM, Czech ICT Alliance a Rockaway. Portál byl na víkendové akci Czech Business Weekend in New York vysoce oceněn právě americkými investory, kteří dlouhodobě projevují zájem o investice do českých firem v oblasti nových technologií.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Dvě třetiny firem počítají se zvyšováním platů zaměstnancům v příštím roce

22:28 Hospodářská komora: Dvě třetiny firem počítají se zvyšováním platů zaměstnancům v příštím roce

Téměř dvě třetiny firem počítají s tím, že v příštím roce svým zaměstnancům zvýší mzdy. Polovina z n…