Ve správě ŘSD je celkem 5027 mostů na dálnicích a silnicích I. třídy. V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě.
Ředitelství silnic a dálnic ČR dlouhodobě plní povinnost danou zák. č. 13/1997 Sb. Zákon o pozemních komunikacích, která po vlastníkovi vyžaduje vést evidenci mostů a povinnost vykonávat jejich správu, zahrnující zejména jejich pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. Ve správě ŘSD je celkem 5027 mostů na dálnicích a silnicích I. třídy. V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě.
Přehled mostů v majetkové správě ŘSD
V následující tabulce je uveden přehled majetkových správců ŘSD a počet mostů v jednotlivých stavebních stavech. U mostů ve stavebním stavu I až III (stav výborný, velmi dobrý a dobrý) není snížená zatížitelnost mostu. U mostů ve stavu IV (stav uspokojivý) se zpravidla snižuje zatížitelnost na 80 %, ve stavu V (stav špatný) na 60 %, ve stavu VI (stav velmi špatný) na 40 % a ve stavu VII (stav havarijní) na 20 %. U mostů v havarijním stavu již probíhá oprava nebo se oprava připravuje s předpokládaným zahájením v letošním roce. Zároveň jsou průběžně opravovány mosty ve stavebním stavu V a VI, aby se zvýšila jejich zatížitelnost a zlepšil stavební stav.
|
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
Celkem |
správa dálnice Čechy |
145 |
324 |
203 |
68 |
37 |
11 |
0 |
788 |
správa dálnice Morava |
104 |
241 |
133 |
82 |
30 |
8 |
0 |
598 |
správa České Budějovice |
35 |
57 |
108 |
72 |
8 |
2 |
0 |
282 |
správa Hradec Králové |
30 |
57 |
60 |
64 |
15 |
1 |
0 |
227 |
správa Chomutov |
38 |
59 |
86 |
117 |
71 |
30 |
1 |
402 |
správa Jihlava |
49 |
61 |
40 |
16 |
6 |
0 |
0 |
172 |
správa Karlovy Vary |
54 |
52 |
38 |
19 |
8 |
2 |
0 |
173 |
správa Liberec |
37 |
50 |
70 |
56 |
29 |
10 |
0 |
252 |
správa Olomouc |
41 |
60 |
83 |
64 |
30 |
5 |
2 |
285 |
správa Ostrava |
154 |
160 |
118 |
80 |
26 |
7 |
0 |
545 |
správa Plzeň |
29 |
61 |
36 |
37 |
8 |
1 |
0 |
172 |
správa Pardubice |
57 |
63 |
81 |
28 |
5 |
0 |
0 |
234 |
správa Zlín |
54 |
71 |
33 |
35 |
25 |
5 |
0 |
223 |
závod Brno |
39 |
58 |
75 |
56 |
26 |
11 |
0 |
265 |
závod Praha |
45 |
66 |
98 |
123 |
47 |
29 |
1 |
409 |
|
911 |
1440 |
1262 |
917 |
371 |
122 |
4 |
5027 |
Prohlídky mostů
ŘSD zajišťuje pravidelné prohlídky mostů podle ČSN 73 6221. Běžné prohlídky, které se provádějí jednou až dvakrát ročně, slouží jako podklad pro provádění údržby a oprav. Hlavní prohlídky se provádějí v intervalu dvou až šesti let s ohledem na stavební stav mostu a jejich hlavním výsledkem je stanovení stavebního stavu mostu a návrh opatření pro zajištění bezpečnosti provozu na mostě. V případě potřeby se provádějí mimořádné prohlídky, kterými se stanoví okamžitý stav mostu po mimořádné situaci. Na následujícím grafu jsou uvedeny vynaložené finanční prostředky na prohlídky mostů ve správě ŘSD v letech 2014 – 2019.
Diagnostický průzkum a opravy mostů
Před každou opravou nebo rekonstrukcí se provádí diagnostický průzkum mostu nebo také přepočet zatížitelnosti mostu. Diagnostický průzkum může být nedestruktivní nebo destruktivní. Nedestruktivní diagnostický průzkum je založen na vizuálním zkoumání mostu, zjišťování geometrie mostu, průřezových charakteristik jednotlivých prvků a porovnání zjištěných skutečností s původní projektovou dokumentací. Při destruktivním diagnostickém průzkumu se navíc odebírají vzorky z mostní konstrukce, které se podrobí laboratornímu zkoumání. Výsledky průzkumu se uplatní při přepočtu zatížitelnosti mostu a při požadavcích na následnou opravu příp. rekonstrukci mostu. Na následujících dvou grafech jsou uvedeny vynaložené finanční prostředky na provedení diagnostických průzkumů a na opravy mostů ve správě ŘSD v letech 2014 – 2019.
Řízení a digitalizace procesu údržby mostu
ŘSD dlouhodobě používá k pasportu mostních konstrukcí, plánování, provádění a evidenci prohlídek a evidenci aktuálního stavebního stavu mostu systém hospodaření s mosty – BMS. V rámci zefektivnění provádění prohlídek a údržby mostů, odstraňování vad a plánování oprav ŘSD připravuje komplexní systém s názvem CEV – Centrální Evidence Vad. Tento systém zahrnuje vozovky i mosty. V roce 2019 byl systém spuštěn pro vozovky a od začátku letošního roku se pracuje na mostech.
Principem systému CEV je:
- Zefektivnění procesu reklamací (systém hlídá záruční doby a uplatnění evidovaných vad mostů v záruční době).
- Zefektivnění procesu prohlídek mostů a jejich kontrolu.
- Zavedení procesu údržby mostů včetně finančního modelu, který řídí efektivní proces údržby.
- Využití mobilní aplikace pro evidenci vad.
Pracovní skupina pro mosty
Pro komplexní řešení problematiky mostů byla v rámci ŘSD zřízená pracovní skupina pro mosty jako platforma odborníků (zástupci Ředitelství silnic a dálnic, vysokých škol, projektantů, laboratoří, diagnostických pracovišť apod.), která diskutuje a navrhuje řešení v oblastech:
- Stav mostů a jejich životnosti.
- Navrhování nových mostů.
- Realizace mostů.
- Diagnostika, sledování a prohlídky mostů.
- Technické předpisy, normy a legislativa.
- Nové technologie a jejich ověřování v praxi.
Snahou ŘSD je, aby se stavební stav mostů na dálnicích a silnicích I. třídy trvale a průběžně udržoval v uspokojivém stavu bez nutnosti snižovat zatížitelnost mostu. To vyžaduje pravidelnou údržbu a opravy mostů. V současnosti je ve správě ŘSD 122 mostů ve velmi špatném stavu VI a 4 mosty v havarijním stavu VII. Mosty v havarijním stavu jsou již ve stadiu opravy nebo ve stadiu soutěže na opravu.
V roce 2020 má ŘSD v plánu provést opravy téměř 100 mostů, z toho je zhruba polovina mostů ve stavebním stavu VI. Druhá polovina se týká oprav mostů v nižších stupních, aby nedocházelo ke zhoršování jejich stavu. V roce 2020 ŘSD předpokládá zahájení oprav mostů v celkovém objemu cca 2,6 mld. Kč a v roce 2021 plánuje tyto finance ještě navýšit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva