Tento den před 21 lety bylo rovněž obnoveno Ředitelství vodních cest ČR. Na konferenci pořádané pod záštitou ministra dopravy Ing. Dana Ťoka naváže ve dnech 2. a 3. dubna výstava „Vodní cesty pro 21. století“, v rámci níž bude možné mimořádně v Praze navštívit zadokolesový motorový remorkér BESKYDY, jediný svého druhu v aktivní službě. Další zastávkou výstavy bude 7. dubna Mělník.
Vodní cesty v českých zemích mají 1000-letou tradici. Už v roce 1057 byl na Labi zmiňován rozvinutý plavební ruch, císař Karel IV. věnoval plavbě velkou pozornost a dokonce roku 1821 podpisem Labských plavebních akt vznikla první mezinárodní správa vodní cesty. Dnes nejvýznamnější Rýnská komise vznikla o 47 let později. Splavňování řeky probíhalo ruku v ruce s jejím plavebním využitím, ale bez zdymadel byla plavba stále komplikovaná. Roku 1895 tak c.k. ministerstvo vnitra rozhodlo o schválení projektu výstavby souvislé soustavy zdymadel na Labi a Vltavě. První zdymadlo dokončené 1898 v Roztokách u Prahy slouží plavbě dodnes a dokonce jeho parametry i po 120 odpovídají evropské mezinárodní vodní cestě TEN-T.
Ředitelství pro stavbu vodních cest má svou tradici od roku 1902, kdy bylo založeno ve Vídni a pokračovalo i po osamostatnění státu v Praze. Do roku 1949, kdy bylo zrušeno, bylo postaveno 28 zdymadel a byl tak vytvořen základ dnešního splavného Labe a Vltavy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva