Původní most do června roku 2020 nahradí nový zdvižný, první svého druhu v České republice, dálkově ovládaný z téměř 6 km vzdálené plavební komory Hořín. „Práce na odstraňování omezení výšky lodí pod mosty mezi Mělníkem a Prahou úspěšně pokračují. Nové mosty, které postavíme do roku 2021, svou podjezdnou výškou 7 m oproti současným pouze 4,50 m umožní proplutí moderních velkých osobních lodí i lodí přepravujících objemný náklad,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Jsem přesvědčen, že zlepšené parametry Vltavy pomohou vnitrozemské plavbě uspět v konkurenci s těžkou silniční dopravou a přispět k ekologickému zásobování metropole,“ dodal.
Dnes dopoledne vysokotonážní příhradový jeřáb LIEBHERR LG 1550 s protizávažím o nosnosti 550 tun snesl ocelovou nosnou konstrukci jednopolového mostu o hmotnosti 83 t s délkou přemostění 27,310 m přes plavební kanál a přemístil ji na břeh, kde bude rozřezána a odvezena do šrotu. Stávající konstrukce byla jako celek zavěšena na jeřáb pomocí úvazků.
V pátek 1. listopadu byla zahájena výluka železniční dopravy a cestující jsou dopravováni autobusy. Tento den začalo rozebírání železničního svršku a montáž těžkého jeřábu. Původní jednokolejný železniční most z roku 1905, kdy byl postaven plavební kanál, se nachází na trati Vraňany – Lužec nad Vltavou. Nosná konstrukce je tvořena dvěma příhradovými nýtovanými prostě uloženými hlavními nosníky svislicové soustavy se zkříženými diagonálami o rozpětí 26,8 m. Mostovka je dolní prvková s mostnicemi, s podélníky a příčníky.
Demolice bude pokračovat odstraněním masivních opěr z kvarcitového zdiva z lomového kamene, založené pravděpodobně na dřevěném pilotovém roštu. Úložné prahy jsou ze žulového kvádrového zdiva. Na jejich místě bude zřízeny nové železobetonové opěry s kamenným obkladem, které budou ukrývat hydraulický zdvižný mechanismus mostu. Nový ocelový most bude obdobného vizuálního provedení jako původní most a díky zdvižnému charakteru mostu nedojde k žádné změně úrovně ani polohy železniční tratě v blízkosti obytné zástavby obce. Opětovné zprovoznění železniční dopravy je plánováno na červenec 2020.
Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. se stavebními náklady 600 mil. Kč bez DPH. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Při provádění stavebních prací zhotovitel dodržuje požadavky všech předpisů týkajících se ochrany životního prostředí a nakládání s odpady.
Ředitelství vodních cest ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.
Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva