„Posádku prvního sériového ledoborce nové generace tvoří zkušení mořeplavci, kteří tuto cestu velmi dobře znají. V oblasti Severního a Norského moře v současnosti panují náročné podmínky, poryvy větru dosahují až 30 metrů za sekundu. Náš Štáb mořských operací však kapitánovi dává doporučení pro bezpečnou trasu plavby,“ uvádí první náměstek generálního ředitele společnosti Atomflot, Leonid Irlica. Tato společnost provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců a představuje součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom.
Protože jde o novou loď, probíhají během plavby ještě poslední zkoušky a pečlivé sledování chování jejích systémů, což bude pokračovat ještě několik prvních měsíců ostrého provozu. Podle plánů by Sibir měl pár dní po tom, co dorazí do Murmansku, vyrazit na svou první pracovní plavbu. Loď bude provozována v západní oblasti Arktidy, tedy v Ob-Jenisejské části Karského moře.
Sibir je první sériovou lodí postavenou podle projektu 22220, před ním byla v roce 2020 uvedena do provozu pilotní loď s názvem Arktika. Stavba ledoborce Sibir trvala 6 let: v roce 2015 byl položen kýl, v roce 2017 byla zčásti hotová loď spuštěna na vodu a v prosinci 2021 byla předána zákazníkovi, společnosti Atomflot.
Loď má na délku 173 metrů, na šířku 34 metrů a ponor 33,5 tisíce tun. Na lodních šroubech má výkon 60 MW a sílu mu dávají dva reaktory RITM-200. Na čisté hladině dokáže vyvinout rychlost až 22 uzlů (zhruba 40 km/h), v provozu by měl vydržet minimálně 40 let a jeho posádku tvoří 54 lidí.
Byla pojmenována podle staršího jaderného ledoborce. Původní loď zahájila provoz v roce 1977 a jen o rok později se stala prvním ledoborcem, který celý rok pendloval mezi přístavy Murmansk a Dudinka. Jaderné ledoborce pomáhají nákladním lodím při plavbě polárními moři a jejich výhodou, že nemusejí provoz přerušovat kvůli doplňování paliva. Výjimečně mohou vydržet na moři i celý rok.
V roce 1987 původní ledoborec evakuoval vědce z výzkumné stanice Severnyj poljus 27, která driftovala na ledové kře, a vysadil členy další stanice Severnyj poljus 29. Během toho musel v květnu doplout na Severní pól a v té době tam panovaly velmi náročné ledové podmínky, takže se stal první hladinovou lodí, která tohoto bodu v daném roce dosáhla. V roce 1992 byl ledoborec vyřazen z provozu.
Ruská Státní korporace pro atomovou energii Rosatom spojuje více než 340 podniků, ve kterých pracuje přibližně 262 tisíc lidí. Strukturu korporace tvoří čtyři vědeckovýzkumné a průmyslové komplexy, podniky jaderného palivového cyklu, objekty jaderné energetiky a flotila jaderných ledoborců, která je jediná svého druhu na světě. Rosatom je jediná korporace na světě, jejíž součástí jsou podniky kompletního jaderného cyklu - od těžby, zpracování a obohacování uranu přes projektování a výstavbu jaderných elektráren, výrobu paliva až po vyřazování jaderných zařízení z provozu a nakládání s radioaktivními odpady a použitým jaderným palivem včetně jeho přepracování.
Rosatom je vlastníkem a provozovatelem všech deseti jaderných elektráren na území Ruské federace, v nichž pracuje 37 bloků produkujících přes 18 % veškeré elektřiny vyrobené v Rusku. Mezi tyto reaktory patří i rychlý, sodíkem chlazený reaktor BN-800, který je nejvýkonnějším průmyslovým reaktorem tohoto typu na světě. V Ruské federaci Rosatom staví 6 bloků včetně projektů VVER-1200, které jsou prvním zástupcem generace III+ v provozu. Realizuje také projekt plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov.
Na světovém trhu s jadernými technologiemi Rosatom zaujímá přední pozici. Desetileté portfolio exportních zakázek Rosatomu přesahovalo na konci roku 2017 hodnotu 133 miliard amerických dolarů a patří do něj 36 bloků jaderných elektráren ve 12 zemích světa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva