Ačkoli je hnutí ANO stále jasným favoritem sněmovních voleb, oproti měření, které realizovala společnost SANEP letos v březnu, v aktuálním květnovém průzkumu volebních preferencí zvýšilo svůj náskok jen nepatrně. Strana premiéra Andreje Babiše hnutí ANO 2011 se aktuálně v květnovém měření těší přízni 29,6% voličů. Ačkoli je hnutí ANO i nadále jednoznačným favoritem voleb do Poslanecké sněmovny ČR, pro hnutí premiéra Andreje Babiše může být znepokojující nepříliš výrazný vzestup voličské přízně, který nejspíše během celospolečenské krize způsobené koronavirem COVID-19 očekával.
Druhou pozici si se 13,4 procenty voličské podpory i v lednu udržela Občanská demokratická strana. Oproti březnovému šetření si ODS v květnu polepšila o 2,2 procentních bodů. Tato situace by však pro ODS neměla být zcela uspokojivou, neboť oněch 13,4% netvoří „skalní voliči“, a tito kdysi „ryze pravicoví voliči“ se stále poohlížejí po alternativní volbě. Jednou z nich je např. hnutí Trikolóra pod vedením Václava Klause ml., kterou stále častěji zvažují současní voliči ODS jako druhou volbu. Velkou hrozbu představuje i ČSSD.
Na třetím místě by se v hypotetických volbách v květnu 2020 do Poslanecké sněmovny umístila Česká pirátská strana, a to se ziskem 11,2% voličských hlasů. Během krize si však tato strana polepšila o pouhých 0,6 procentních bodů. Je to dáno především tím, že i přes jejich výraznou kritiku (zejména způsobu výběru dodavatelů a nákupu zdravotnických potřeb) byla tato jejich iniciativa upozadněna nejen díky strachu a obavám lidí z možného dopadu COVIDu-19, ale i nejasnému výhledu do budoucna.
Na čtvrtém místě se vystřídala sociální demokracie pod vedením současného předsedy, mistra vnitra a dosavadního šéfa Ústředního krizového štábu Jana Hamáčka s SPD. Českou stranu sociálně demokratickou by v květnu volilo 7 procent voličů, čímž tato strana zaznamenala oproti březnovému šetření nárůst o 2,1%. I volební potenciál se u této strany v květnu výrazně zvýšil z březnových 7,6% o čtyři a půl procentních bodů na současných 12,1%. Janu Hamáčkovi se tak jako jedinému šéfovi politických stran a hnutí podařilo během krize oslovit výraznou část naší populace svým vystupováním, a to především díky jeho srozumitelnosti a „lidské tváři“, kterou svého času v první přímé volbě prezidenta ČR představoval kandidát na prezidenta Jan Fischer.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva