Předvánoční období patří již tradičně z hlediska prodejů k nejživějšímu období roku. Většina obchodníků zaznamenává pozvolný nárůst tržeb již v průběhu října, kdy se obrat zboží zvyšuje v průměru o 10 % oproti průměrnému týdnu. V prosinci tržby v uplynulých třech letech stoupaly až o 30 % nad průměrný měsíc, v potravinách o více než pětinu, v nepotravinách o více než 50 % a prodej alkoholu stoupal zhruba o 50-60 %. Dva týdny před Štědrým dnem pak tržby rostly až o 80 % a obdobný vývoj očekávají obchodníci i v letošním roce.
Obchodníci před vánoci předpokládají zvýšený zájem především o kvalitní a luxusnější zboží, které si většina zákazníků skutečně dopřává jen ojediněle. Vánoce tak budou patřit nejen delikatesám, menším domácím spotřebičům, hračkám a elektronice, ale řetězce budou nabízet například i kvalitní jihoafrické steaky, žlutá kuřata z Francie, zvěřinu, perličky, křepelky, čerstvé ryby a mořské plody a nejrůznější druhy exotického ovoce. Samozřejmostí je i rozšíření výběru cukrovinek o speciální vánoční kolekce.
„Jsme rádi, že se nenaplnily prognózy a lidé se před vánocemi nebojí utrácet. Tržby obchodníků byly tento rok poznamenány nejen prohibicí a zvýšením DPH, což se na celkovém obratu výrazně projevilo, ale také celkovým ekonomicky vyvolaným útlumem poptávky, jež ovlivnil mimo jiné spotřebu domácností. Tradiční vánoce však mohou tento nepříznivý vývoj alespoň dočasně zmírnit,“ doplňuje prezident SOCR ČR Zdeněk Juračka.
Převážná většina obchodů zaváží vánoční zboží pozvolna a ve stejné míře, jako v posledních letech. Ačkoli většina oficiálních vánočních kampaní odstartuje až počátkem listopadu, mikulášské kolekce a cukrovinky jsou v prodeji již od října.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva