SŽDC: Cesta vlakem v úseku Liberec – Harrachov výrazně zrychlí

09.12.2015 19:47 | Zprávy

Správa železniční dopravní cesty dnes slavnostně ukončila celkem tři stavby na jednokolejné regionální trati vedoucí z Liberce přes Tanvald, Desnou a Kořenov až do Harrachova: rekonstrukce traťového úseku Liberec – Tanvald a Harrachovského tunelu a zřízení výhybny Harrachov.

SŽDC: Cesta vlakem v úseku Liberec – Harrachov výrazně zrychlí
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

„Rekonstrukce trati Liberec – Tanvald – Harrachov byla již zcela nezbytná pro další rozvoj celého regionu, a proto zde již od loňského roku probíhaly rozsáhlé stavební práce. Věřím, že nám cestující odpustí dočasné nepohodlí, protože výsledek stojí za to. Zatímco dříve jim cesta vlakem na této trase trvala 70 minut, nyní dojezdová doba klesla pod hodinu,“ sdělil generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Cestující ocení rovněž větší komfort při pohybu v železničních stanicích a zastávkách. Kolejové úpravy na trati za účelem zvýšení rychlosti a plynulosti jízdy vlakových souprav si vyžádaly také výstavbu nových nástupišť a centrálních přechodů ve stanicích Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Smržovka a Tanvald, na zastávkách v Jablonci nad Nisou, v Jabloneckých Pasekách a v Lučanech nad Nisou. K nim vznikly kromě nových nástupišť a přístřešků pro cestující i přístupové chodníky a rampy včetně veřejného osvětlení. Součástí projektu byla rekonstrukce železničního svršku a spodku, významných úprav doznaly i konstrukce tunelů a plochy skalních zářezů. Stavební práce se týkaly i železničních přejezdů, v některých případech u nich došlo k instalaci nového zabezpečovacího zařízení.

Projekt zlepšil také provozní vlastnosti trati mezi Libercem a Tanvaldem. Po celém úseku byla položena nová kabelizace sdělovací a zabezpečovací technologie. Provoz bude nyní řídit dálkově dispečerské pracoviště v železniční stanici Liberec. Plynulejší dopravu v zimních měsících zajistila instalace elektrického ohřevu výhybek.    

Předmětem druhé stavby bylo odstranění nevyhovujících parametrů Harrachovského tunelu, přilehlých zdí u portálů a skalních výchozů, kde v zimních měsících docházelo k trvalému zalednění, které zužovalo průjezdní průřez na trati. Z tohoto důvodu byla v tomto úseku v zimě výrazně snížena traťová rychlost. Dále byla součástí projektu i rekonstrukce přilehlého mostu, tzv. Jizerského viaduktu. Stavbaři osadili nové mostnice a posílili ocelové prvky tak, aby vyhovovaly předpokládanému zvýšení rychlosti na 55 km/h.

V rámci třetí stavby byla zřízena výhybna Harrachov na trati z Liberce přes Tanvald do polské stanice Szklarska Poręba Górna. Modernizace harrachovské dopravny zahrnovala částečnou výměnu železničního svršku a zároveň zlepšení parametrů železničního spodku. Výhybky se samovratnými přestavníky jsou vzhledem k nadmořské výšce 740 m n. m. vybaveny elektrickým ohřevem. Stávající kusou manipulační kolej č. 3 nahradila předjízdná kolej stejného označení, u které stavbaři vybudovali 110 metrů dlouhé vnější nástupiště s atypickým dřevěným přístřeškem pro cestující. Rekonstrukcí prošlo také již existující nástupiště u koleje č. 1 a dále došlo k obnově orientačního systému a úpravám osvětlení. Přístup k vlakům je bezbariérový.

Celkové plánované náklady stavby s názvem Rekonstrukce trati Liberec – Tanvald činily 773 223 616 Kč bez DPH. Projekt byl navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to až do výše 650 801 236 Kč. Zhotovitelem stavby byla společnost STRABAG Rail a.s.

Celkové plánované náklady stavby s názvem Rekonstrukce Harrachovského tunelu trati Liberec – Harrachov činily 108 255 304 Kč bez DPH. Projekt byl navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to až do výše 77 528 854 Kč. Zhotovitelem stavby byly společnosti STRABAG Rail a.s. a PROMINECON CZ a.s.

Celkové plánované náklady stavby s názvem Zřízení výhybny Harrachov činily 34 789 608 Kč bez DPH. Projekt byl navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to až do výše 26 187 447 Kč. Zhotovitelem stavby byla společnost STRABAG Rail a.s.

Investorem všech staveb byla Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Název stavby

Rekonstrukce trati Liberec – Tanvald

Investor stavby

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace

Projektant

Sdružení Valbek-Prodex

Zhotovitel

Viamont DSP a.s. (od 1. 1. 2015 STRABAG Rail a.s.)

Termín zahájení stavby

03/2014

Termín dokončení stavby

10/2015

Celkové náklady stavby

773 223 616 Kč (bez DPH)

Schválený příspěvek EU

650 801 236 Kč

Název stavby

Rekonstrukce Harrachovského tunelu trati Liberec – Harrachov

Investor stavby

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace

Projektanti

Sdružení firem TOP CON SERVIS s.r.o. a AMBERG Enginnering Brno a.s.

Zhotovitel

Společnost Harrachovský tunel: Viamont DSP a.s. (od 1. 1. 2015 STRABAG Rail a.s.) a PROMINECON CZ a.s.

Termín zahájení stavby

11/2014

Termín dokončení stavby

12/2015

Celkové náklady stavby

108 255 304 Kč (bez DPH)

Schválený příspěvek EU

77 528 854 Kč

Název stavby

Zřízení výhybny Harrachov

Investor stavby

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace

Projektant

METROPROJEKT Praha a.s.

Zhotovitel

STRABAG Rail a.s.

Termín zahájení stavby

09/2015

Termín dokončení stavby

11/2015

Celkové náklady stavby

34 789 608 Kč (bez DPH)

Schválený příspěvek EU

26 187 447 Kč

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK ČR: Návrat vzácných dravců do Jeseníků potvrdil letošní průzkum

16:14 AOPK ČR: Návrat vzácných dravců do Jeseníků potvrdil letošní průzkum

Celkem čtrnáct druhů dravců z toho dvanáct chráněných zaznamenali ornitologové na území chráněné kra…