Po mnoha letech prověřování tak bylo nalezeno technické řešení, které se podařilo z ekonomického pohledu obhájit a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) může pokračovat v investiční přípravě.
Přestože práce na této Studii proveditelnosti byly zahájeny již v roce 2016, mnoho měsíců trvalo hledání takové kombinace technického a provozního řešení, která by na straně jedné naplňovala požadavky všech zaintersovaných stran a současně přinášela potřebné množství benefitů, aby byla splněna kritéria z hlediska ekonomické efektivity návrhu. Takové řešení se podařilo nalézt až v podobě schválené varianty Deko.
Celý záměr se sestává ze dvou částí. Tzv. Všetatská větvev je vymezena odbočkou Skály, kde záměr naváže na již zahájenou optimalizaci úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem, a dále Neratovicemi a Všetaty. V celém úseku je navrhována elektrizace a v úseku Odb. Skály – Neratovice rovněž zdvoukolejnění trati. Samozřejmostí je přestavba železničních stanic a zastávek do podoby odbovídající současným normovým požadavkům např. bezbariérovým řešením nástupišť. Na trati specifické vysokým potenciálem intenzivní příměstké a vnitroměstské dopravy byly navrženy nové železniční zastávky zlepšující dostupnost železniční dopravy i náhrady zatížených železničních přejezdů mimoúrovňovou alternativou. V úseku je předpokládán souhrnný interval osobních a spěšných vlaků 15 minut.
Z Lysé nad Labem pak bude nová trať pokračovat v parametrech dvoukolejné elektrizované trati přes Milovice a dále tzv. Všejanskou spojkou přes Boží Dar do Čachovic, kde se napojí do stávající trati Nymbruk – Mladá Boleslav. Trať od Nymburka bude do Čachovic elektrizována a dále k Mladé Boleslavi také zdvoukolejněna. Východně od obce Nepřevázka se pak nová trať odkloní a v podobě novostavby tzv. Bezděčínské spojky bude paralelně s dálnicí D10 pokračovat až do stanice Mladá Boleslav město.
Současná železniční stanice Mladá Boleslav město bude přestavěna do podoby městského železničního terminálu a díky kombinaci úseků nových tratí bude moci být obsluhována přímými vlaky ze všech směrů. Mezi osobní částí stanice a Řepovem bude rozšířeno zázemí pro potřeby obsluhy nákladních vlaků, které nově v elektrické trakci nebudou svým průjezdem zatěžovat vnitřní centurm města. Vlastní průjezd Mladou Boleslaví byl koordinován s návrhem prodloužení tzv. severovýchodní tangetny, dvoukolejná trať je k ulici Ptácká, kde dojde k nahrazení současného přejezdu železničním mostem, vedena ve větší části v překryvu pod komunikací.
Součástí záměru je také modernizace úseku do Bakova nad Jizerou včetně tzv. Dalovické spojky umožňující vedení přímých vlaků od České Lípy a Turnova do Mladé Boleslavi města a přestavba současného mladoboleslavského hlavního nádraží.
Souborem těchto opatření bude možné zkrátit jízdní doby z centra Prahy do centra Mladé Boleslavi na 47 minut v souhrnném intrevalu 30 minut. Přestože pro spojení Praha – Liberec dochází ke zlepšení pouze v části trasy, je možné na navržené řešení navázat dalšími zlepšeními mezi Mladou Boleslaví a Libercem, pokud se je podaří obhájit zejména z pohledu ekonomické efektivity.
Významný podíl benefitů tohoto záměru přísluší mimo zvýšení atraktivity osobní železniční dopravy, také zásadnímu zlepšení podmínek pro provozování nákladní dopravy a s ní souvisejícímu snížení negativních vlivů na životní prostředí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva