Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic. Stále větší oblibu si získává i asistenční služba, s jejíž pomocí se lidé se sníženou schopností pohybu a orientace dostanou z přednádražního prostoru až do vlaku. Jen za loňský rok ji využilo přes 19 tisíc osob. V oblasti bezbariérové přístupnosti stanic se loni podařilo dokončit další stavby, které ocení i pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
„K doslova hromadnému odstranění bariér došlo zejména v rámci rekonstrukce a elektrizace trati ze Šumperku přes Uničov do Olomouce, kde jsme zmodernizovali nástupiště na více než desítce nádraží. Za zmínku stojí také frekventované stanice Praha-Vysočany, Roudnice nad Labem, Roztoky u Prahy a Rožnov pod Radhoštěm. Výčet takto vylepšených lokalit je ale mnohem delší,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přehled nádraží s nově bezbariérovými nástupišti:
Překážky v podobě schodů není nutné zdolávat také díky rekonstrukci nemalého počtu nádražních budov. Podmínky nejen pro cestující s handicapem se tak loni zlepšily v Praze-Radotíně, Blatně u Jesenice, Horšovském Týně, Pocinovicích, Prachaticích, Vimperku, Čejeticích, Mačkově, Písku, Veselí nad Lužnicí, Kostelci u Jihlavy, Opočně pod Orlickými horami, Nové Pace, Moravském Berouně či Opavě západ. Samozřejmostí je bezbariérová přístupnost zcela nových budov v Aši a Chodově.
Na síti Správy železnic se díky dokončeným stavbám neustále zvyšuje podíl bezbariérově přístupných nádraží. Na hlavních tratích, které jsou součástí transevropské dopravní sítě, to platilo pro nástupiště v plných 60 procentech stanic a zastávek a pro 68 procent všech budov.
Podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace se budou i nadále zlepšovat. Díky stavebním akcím zahájeným do roku 2028 se podíl bezbariérových budov zvýší na 72 procent, u nástupišť pak dokonce na 79 procent.
Už několik let nabízí Správa železnic na nádražích doprovod k vlaku osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. V této oblasti dosáhla loni nového maxima, když poskytla více než 19 tisíc asistencí. To představuje třetinový nárůst oproti předchozímu období, kdy si tuto službu objednalo přes 14 tisíc zájemců.
Součástí asistence je také pomoc cestujícím při nástupu nebo výstupu z vlaku s využitím nových zdvihacích plošin s elektrickým pohonem. Stejný typ se používá na železnici také ve Francii, v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.
Zmíněnou službu začala Správa železnic nabízet v loňském roce v nejfrekventovanějších stanicích, mezi kterými nechybí hlavní nádraží v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci nebo Ústí nad Labem, pražské Masarykovo nádraží, stanice Ostrava-Svinov, České Budějovice a další. V závěru roku už měli cestující k dispozici 44 plošin ve 22 lokalitách, celkový počet asistencí s pomocí zdvihacích plošin přesáhl pět a půl tisíce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva