Správa železnic: Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta

09.01.2025 13:34 | Tisková zpráva

Příprava kapacitního přemostění Vltavy na pražské Výtoni postoupila do další fáze, Správa železnic vybrala projektanty nového tříkolejného mostu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 128 665 000 korun. Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území metropole, ale i na páteřní trati do Německa.

Správa železnic: Tříkolejný most na pražské Výtoni má svého projektanta
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun.

Most na pražské Výtoni zajišťuje už více než sto let důležité železniční spojení mezi hlavním a smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně se tu vybuduje nová vlaková zastávka na Výtoni, která umožní hladký přestup na tramvajové linky.

Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let, jeho výstavba bude znamenat snížení nákladů na údržbu. Díky tříkolejnému řešení vzroste význam spojení mezi smíchovským a vršovickým nádražím, která propojí nová vlaková linka.

Pro obyvatele okolních domů bude důležité zlepšení životního prostředí zejména snížením hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli.

Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022. Vítězný návrh, vybraný porotou složenou ze zástupců investora, nezávislých odborníků a zástupců hlavního města, nejlépe splnil náročná dopravní a technická kritéria. Stejně důležitý byl při hodnocení soutěžního dialogu i památkový aspekt: součástí zadání byl požadavek, aby design nového mostu nenarušil vizuální integritu místa, které je součástí Pražské památkové rezervace.

Hlavní město Praha ve spolupráci se Správou železnic v uplynulém roce rozhodly o zachování původní ocelové konstrukce, která bude po vybudování nového železničního mostu pod Vyšehradem sloužit jako lávka pro pěší přes Vltavu v Modřanech.

Podrobnosti o projektu nového mostu jsou souhrnně k dispozici na webu ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Ukrajinci

Myslíte, že se vůbec někdy Ukrajinci, co sem za poslední dva roky přišli na Ukrajinu vrátí? I kdyby skončila válka, já mám dojem, že tu už zůstanou na trvalo. Zabýváte se v SPD nějak tím, co by se stalo, kdyby tu zůstali?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Národní knihovna: Literární večer o životě za mřížemi od Gulagu k dnešku

22:31 Národní knihovna: Literární večer o životě za mřížemi od Gulagu k dnešku

Host: spisovatelka a dokumentaristka Kamila Hladká.