Správa železnic: Vítězný návrh nového vysokorychlostního terminálu Praha východ

08.01.2021 17:05 | Zprávy

Do první architektonické a urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice na území České republiky přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

Správa železnic: Vítězný návrh nového vysokorychlostního terminálu Praha východ
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od začátku září do konce listopadu minulého roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc automobilů a napojení na regionální autobusovou dopravu. Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje.

Druhé místo patří návrhu „ra15 a.s.“ v režii autorského kolektivu Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Max Petricov, Daria Vlasova, Erik Sovet a Daniil Solovev. Třetí místo obsadil návrh od polské firmy SBS Engineering Group Sp. Z o. o., který zpracoval architekt Maher Matar. Porota navíc ocenila další dva návrhy za jejich originalitu a kvalitu.

Připravovaný terminál s pracovním názvem Praha východ bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Smyslem vybudování této periferní stanice je především umožnit, aby v okolí žijící obyvatelé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole.

Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu. Návrhy prověřily několik možných přístupů od poměrně husté zástavby městského typu až po volnou krajinu i postupný přerod od nádraží ve volné krajině po centrum nového města. Diskuse na téma začlenění nového nádraží by nebyla bez tolika různých pohledů možná a bude jistě pokračovat na úrovni kraje a okolních obcí. Správa železnic všechny zaslané návrhy představí formou on-line výstavy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

JUDr. Pavel Staněk, MBA byl položen dotaz

Nepřijde vám ten váš návrh na výpověď bez důvodu úplně asociální?

Neměli byste spíš navrhovat věci, které by lidem pomohli a co se týká práce třeba řešit rostoucí nezaměstnanost nebo mzdy, které jsou u nás v porovnání s dalšími státy dost podprůměrné? Já mám čím dál víc dojem, že vy tu nejste vůbec od toho, abyste lidem pomáhali, spíš naopak. Nebo máte dojem, že s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj vychází vstříc poptávce. Na třech středních školách otevře nové lycejní obory

22:31 Královéhradecký kraj vychází vstříc poptávce. Na třech středních školách otevře nové lycejní obory

Královéhradecký kraj v příštím školním roce otevře tři třídy nových lycejních oborů na středních ško…