V současné době oprávnění k provozování stanice technické kontroly uděluje krajský úřad. Ten vypočítává na základě počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu, zda je další stanice technické kontroly potřeba, nebo je daná oblast stanicemi dostatečně pokryta - v takovém případě není oprávnění pro provozování další STK uděleno.
Tento způsob však v některých případech není dostatečně vypovídající, protože auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku. Tato služba by měla být pro motoristy co nejdostupnější, a nemělo by docházet k tomu, že musí na objednání na STK delší dobu čekat.
Z toho důvodu chce Ministerstvo dopravy trh s provozováním stanic technické kontroly otevřít konkurenci. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň díky kontrolním mechanismům, které se uplatňují vůči STK již v současnosti (povinná fotodokumentace která se archivuje v Centrálním informačním systému STK po dobu 5 let, identifikace technika pomocí čárového kódu apod.) zůstane zachována kvalita a profesionalita prováděného servisu.
STK a SME se sjednotí
K této změně by mohlo ministerstvo přistoupit již v průběhu příštího roku. Otevíráním trhu s STK se chce Ministerstvo dopravy v dostatečném předstihu připravit na aplikaci evropské směrnice, kterou mají všechny členské státy povinnost provést do května 2018.
Tento unijní předpis požaduje, aby kontroly emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Dojde tak k zániku samostatných stanic měření emisí a naopak rozšíření pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně.
Protože touto praxí dojde přirozeně k nárůstu agendy jednotlivých stanic technické kontroly, chce Ministerstvo dopravy v dostatečném předstihu zajistit právě liberalizací trhu, že stanic bude dostatečné množství, aby prohlídky dostatečně pokryly. V současné době funguje v České republice přibližně 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva