Sešli se na něm zástupci řady českých průmyslových firem a středních i vysokých škol a dále i vedoucí několika ústavů strojní fakulty, aby diskutovali o sedmi základních okruzích problémů: Revoluční změny ve výuce, Udržení akademické důstojnosti, Rozvoj oboru otevíráním výzkumných výzev, Uplatňování výzkumu v praxi, Udržitelný model financování, Podpora technické gramotnosti mládeže a Jméno a společenská role fakulty.
„Oceňuji odvahu otevřít tato témata, z nichž některá bych přirovnal k Pandořině skříňce,“ komentoval výběr jeden z účastníků. Odvážně ale vyzněla i řada myšlenek, které v diskusi padly: Neučíme tak, že studenty spíše demotivujeme, místo abychom je motivovali? Jsou profesoři technických univerzit jen „dělníci průmyslu“ anebo by měli přijmout roli „elity“, zodpovědné za vedení společnosti a její cestu k prosperitě? Naprostá shoda panovala například v tom, že schází dokument na vládní úrovni, který by definoval strategii výzkumného rozvoje oborů zajišťujících prosperitu České republiky. „K tomuto dialogu nejsme vůbec přizváni,“ konstatovali zástupci škol i podniků.
Neschopnost některých škol uvažovat podnikatelsky, jež může bránit spolupráci mezi školami a průmyslem, naznačila zkušenost jednoho z přítomných: Objednat si řešení konkrétního problému u komerčního subjektu - výzkumného ústavu v Německu ho stálo polovinu toho, co si za totéž účtovala univerzita. Čím dál zásadnější se tak ukazuje požadavek vést studenty i k tomu, aby se naučili myslet podnikatelsky a uměli produkt nejen vyvinout, ale i prodat.
Otázku, zda by se také technici neměli vzdělávat celoživotně podobně jako lékaři, vznesl děkan Valášek. Z ohlasu přítomných vyznělo jednoznačně, že na straně firem by zájem, zapojit své zaměstnance do takového systému, rozhodně byl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva