Tři desítky kandidátů do EP se zavázaly podporovat spravedlivé obchodování

10.04.2014 9:19 | Zprávy

Na tři desítky českých kandidátů a kandidátek do Evropského parlamentu napříč politickým spektrem se zavázaly podporovat po svém zvolení ekonomiku, v níž jsou lidé a udržitelný rozvoj na prvním místě. Stalo se tak v rámci celoevropské kampaně Volím fair trade, která byla v ČR spuštěna právě dnes. Kampaň podpořili také kandidáti na předsednictví Evropské komisi Martin Schulz (kandidát Strany evropských socialistů) a Ska Kellerová (kandidátka za Evropskou stranu zelených).

Tři desítky kandidátů do EP se zavázaly podporovat spravedlivé obchodování
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlajka EU

V rámci Evropy byla kampaň oficiálně spuštěna na zasedání Pracovní skupiny pro fair trade v Evropském parlamentu 4. dubna 2014.

„Princip svobodného, ale zároveň i spravedlivého obchodu je spolu s udržitelným rozvojem zakotven v samotné Smlouvě o Evropské unii. Přesto se na spravedlnost a udržitelnost při tvorbě evropských politik často zapomíná. Proto hledáme ambasadory fair trade, kteří budou tyto principy hájit při své praktické práci v Evropském parlamentu,“ uvedla Barbora Mrázková, koordinátorka kampaně Volím fair trade.

Manifest s pěti požadavky fairtradového hnutí pro roky 2014 – 2019 byl podepsán například lídrem kandidátky ČSSD Janem Kellerem, jedničkou kandidátky KSČM Kateřinou Konečnou, lídrem kandidátky KDU-ČSL Pavlem Svobodou a Strany zelených Ondřejem Liškou. Ve Straně zelených našla kampaň nejsilnější podporu.

Požadavky kampaně, mezi nimi například podpora takové ekonomiky a byznysu, ve kterých jsou lidé a udržitelný rozvoj na prvním místě, získávají čím dál tím větší podporu občanů, nevládních organizací i veřejných institucí. Jako příklad iniciativ v ČR uveďme úspěšné kampaně Fairtradová města či Fairtradové školy. Velké oblibě se rovněž těší komunitní akce Férová snídaně ve vašem městě. Zatímco v roce 2011 se Férová snídaně konala ve 41 městech, v roce 2012 to bylo již v 57 a vloni dokonce v 87 městech. Celkem loni fairtradové a lokální potraviny posnídalo 2 800 lidí. Letos se budou moci příznivci fair trade společně sejít na férovém pikniku v sobotu 10. května. Připojí se tak k desetitisícům lidí, kteří v tento den po celém světě slaví Světový den pro fair trade.

Fairtradové hnutí tvoří 2,5 milionu pěstitelů a řemeslníků ze 70 zemí, 24 certifikačních iniciativ, více než 500 specializovaných dovozců fair trade, 4 000 specializovaných obchodů a více než 100 000 dobrovolníků. Známka FAIRTRADE® je dnes nejznámější a nejrozšířenější etickou známkou na světě. Roční obrat produktů označených zelenomodrým logem přesahuje 4,8 miliard euro a prodávají se ve 125 zemích světa. V České republice činil v roce 2012 maloobchodní obrat fairtradových výrobků celkem 113 milionů korun, což představuje oproti roku 2011 23% nárůst.

Citace kandidátů:

„Spravedlivé rozdělování výsledků práce je jedním z největších problémů současného světa. Princip fair trade, který zajišťuje spravedlivý podíl prvovýrobců na konečné ceně výrobku je jedním z možných řešení tohoto problému a proto jej podporuji," uvedl k podpoře kandidát za ČSSD Jan Keller.

„Zapojením do kampaně Volím fair trade chceme jasně říct, že odmítáme výrobky, za nimiž stojí nelidské pracovní podmínky či devastace životního prostředí. Spravedlivý obchod vždy byl jedním ze zelených témat. Kdo jiný než právě kandidáti a kandidátky zelených by měli být mezi prvními ambasadory kampaně Volím fair trade,“ sdělil k zapojení kandidát za Stranu zelených Ondřej Liška.

„Fair trade podporuji, protože si myslím, že je fair, aby všichni lidé dostávali za práci odpovídající mzdu a aby svou práci mohli odvádět ve slušných podmínkách. Pro Evropana 21. století by to ovšem měla být samozřejmost,“ řekl k podpoře kandidát za KDU-ČSL Pavel Svoboda.

„Fairtradové výrobky jsem si oblíbila již před mnoha lety a to i proto, že jejich nákupem mohu podpořit myšlenku, které věřím a která je zcela v souladu s hodnotami, které se snažím prosazovat ve své práci. Bylo pro mne tedy přirozené podpořit projekt i jako kandidátka do voleb do EP. Myslím, že bude skvělé, pokud se podaří v EP vytvořit ještě silnější skupinu poslanců, než tomu bylo po posledních volbách, která bude moci daleko hlasitěji podporovat tento systém i v různých nařízeních, směrnicích a strategiích EU,“ uvedla kandidátka za KSČM Kateřina Konečná.

Kampaň Volím fair trade

Celoevropská kampaň Volím fair trade spojuje ty kandidáty a kandidátky ve volbách do Evropského parlamentu, kteří chtějí podporovat ekonomiku a podnikání, ve kterých jsou lidé na prvním místě a kde ekonomické aktivity podporují udržitelný život všech. Podobná kampaň probíhala i v roce 2009 – zapojilo se do ní na 440 kandidátů, z nichž 70 bylo zvoleno a společně vytvořili silnou Pracovní skupinu pro fair trade. Jedním z aktivních členů skupiny byla i současná poslankyně EP Zuzana Brzobohatá.

V České republice kampaň koordinují organizace NaZemi a Ekumenická akademie, v rámci Evropy ji zaštiťují Fairtrade International a World Fair Trade Organization. www.volimfairtrade.cz

Co je fair trade?

Fair trade je způsob obchodu a dává drobným pěstitelům, řemeslníkům i zaměstnancům ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Pokud si český spotřebitel koupí fairtradový výrobek, dává tak přednost výrobkům, za nimiž nestojí zneužívání dětské práce, nelidské pracovní podmínky, či devastace životního prostředí. www.nazemi.cz/fairtrade

Nevládní nezisková organizace NaZemi prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o odpovědnost firem v oblasti jejich dodavatelského řetězce a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům ze zemí globálního Jihu. www.nazemi.cz

Nevládní nezisková organizace Ekumenická akademie je občanské sdružení, které již od roku 1996 prosazuje alternativní přístupy při řešení současných ekonomických, sociálních a ekologických problémů. Zároveň je přenáší do praxe v podobě konkrétních projektů. www.ekumakad.cz

Jak se píše fair trade?

Pokud hovoříme o fair trade jako myšlence, tedy určitém způsobu obchodu, tak píšeme zásadně „fair trade“ – zvlášť a s malými písmeny. Pouze pokud máme na mysli konkrétní certifikační systém, který poznáme podle modrozelené známky na produktu, používáme „Fairtrade" s velkým počátečním písmenem a psané dohromady. U přídavných jmen ve všech případech používáme „fairtradový, fairtradová, fairtradové“ – například „fairtradová káva“, nikoliv „káva fair trade“.

Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti NaZemi a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Budoucnost

Vážený pane Bartoši, dokázal jste nevídané a podle mě jste jeden z nejlepších politiků u nás. Zajímalo by mě, co máte v plánu dál? Funkci předsedy jste složil. Zůstanete ale i nadále v politice? A neuvažoval jste o kandidatuře na prezidenta?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

16:25 Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

Hospodářská komora ČR vítá navýšení daňového limitu pro zaměstnanecké zdravotní benefity, které umož…