ÚOHS: Češi vědí, že se soutěžním problémem se mají obracet na náš úřad

27.10.2022 17:23 | Tisková zpráva

Evropská komise vydala nejnovější průzkum veřejného mínění Eurobarometr, který byl zaměřen na to, jak občané a také malí a střední podnikatelé v členských státech vnímají zásady hospodářské soutěže. Podle průzkumu se čeští občané v této oblasti orientují téměř nejlépe ze všech zemí Evropské unie.

ÚOHS: Češi vědí, že se soutěžním problémem se mají obracet na náš úřad
Foto: ÚOHS
Popisek: ÚOHS

„Je velice pozitivní zprávou, že čeští občané i malé a střední podniky se poměrně dobře orientují v tom, na jakou instituci se v případě podezření na protisoutěžní jednání obrátit. Právě kvalifikované podněty ze strany veřejnosti i podnikatelů jsou nezbytné pro naši práci,“ komentoval průzkum předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna, avšak s dodatkem, že vysvětlovat široké veřejnosti přínosy hospodářské soutěže pro ekonomiku i spotřebitele je potřeba neustále, a to jak ze strany veřejné správy, tak politiků.

Z výsledků vyplynulo, že 51 % oslovených českých respondentů vědělo, že se soutěžním problémem se mají obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což Českou republiku v tomto parametru staví na celkové třetí nejlepší místo po Finsku a Polsku. 80 % oslovených si vybavilo, že v posledním roce slyšeli o nějakém soutěžním případu. Nejčastějším zdrojem informací jsou přitom noviny a časopisy (73 %) a televize (62 %).

83 % Čechů souhlasí s tím, že hospodářská soutěž přináší inovace a ekonomický růst, 79 % se pak domnívá, že konkurence přináší spotřebitelům větší výběr, a 67 %, že soutěž pomáhá snižovat ceny.

Mezi zástupci malých a středních podniků vědělo 58 %, že se soutěžním problémem se mají obrátit na ÚOHS. Současně jsou ale čeští podnikatelé poněkud skeptičtí k přínosům hospodářské soutěže, protože poměrně výrazně pod unijním průměrem odpovídali kladně na dotaz, zda je pro ně důležitá funkční soutěž mezi jejich dodavateli, odběrateli a s přímými konkurenty. Nižší procento malých a středních podnikatelů v Česku oproti unijnímu průměru odpovědělo kladně také na otázku, zda konkurence vede k nižším cenám, zvyšuje výběr zboží a motivuje podnikatele k inovacím.

Eurobarometr – vnímání hospodářské soutěže občany v EU

Eurobarometr – vnímání hospodářské soutěže občany ČR

Eurobarometr – vnímání hospodářské soutěže ze strany malých a středních podniků v EU

Eurobarometr – vnímání hospodářské soutěže ze strany malých a středních podniků v ČR

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Do pár let se ceny nových aut srovnají a po dalších pár letech se srovnají i ceny ojetin.

Co myslíte tím srovnáním cen nových elektroaut? A kolik lidí myslíte, že dnes má na nové auto? A ještě, kde berete tu jistotu, že ceny elektroaut budou do pár let nižší? Nebude to spíš naopak, vždyť proč by se na tom, že je budeme muset kupovat nesnažili výrobci vydělat? A ještě k té přípravě infras...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo zahraničí: Rusko porušuje závazky dle Rámce OSN pro zodpovědné chování států v kyberprostoru

10:17 Ministerstvo zahraničí: Rusko porušuje závazky dle Rámce OSN pro zodpovědné chování států v kyberprostoru

Prohlášení MZV na podporu akce proti ruským kyberzločincům