ÚOOÚ: Vyjádření ke zpracování osobních údajů při využívání elektronických karet ve veřejné dopravě

02.12.2016 21:52 | Zprávy

„Inteligentní“ elektronické karty (vybavené čipem RFID, magnetickou páskou, apod.) mohou být současně používány v různých službách k různým účelům a osobní údaje spojené s jejich užíváním mohou být dostupné většímu počtu osob a organizací.

ÚOOÚ: Vyjádření ke zpracování osobních údajů při využívání elektronických karet ve veřejné dopravě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zbrusu nová, zelená Lítačka

Karty mohou sloužit k monitorování chování jednotlivých uživatelů a zlepšování podmínek služeb, příp. pro marketingové účely, vč. využívání údajů o místu využívání karet, tj. také o místu pobytu fyzických osob. Různorodost jednotlivých účelů zpracování údajů klade na správce a zpracovatele velký nárok na technická a procedurálních opatření na ochranu soukromí a osobních údajů zákazníků.

Úřad pro ochranu osobních údajů upozorňuje na níže uvedené zásady pro provoz elektronických karet v dopravě, neboť se v poslední době více setkával s dotazy veřejnosti na používání elektronických karet ve veřejné hromadné dopravě.

Uvedenou problematikou se již zabývala pracovní skupina WP29 a Evropská komise nechala pro tuto oblast zpracovat expertní studii Study on Public Transport Smartcards.

Dopravní karty a anonymita

Dopravní společnosti jako správci údajů jsou oprávněny zpracovávat osobní údaje primárně jen pro účely přepravní smlouvy a proto při využívání inteligentních karet musí zohlednit situace, kdy zákaznicí své karty nehodlají využívat jinak než pro veřejnou hromadnou dopravu. Informační systémy dopravních společností měly být navrženy a realizovány tak, aby sladily právo na volný pohyb osob s požadavky na efektivní veřejnou dopravu. Organizace pro veřejnou dopravu a dopravní společnosti musí nabízet alternativní způsoby, aby zákazníci mohli cestovat anonymně a bez zbytečných překážek, např. prostřednictvím zaplacení v hotovosti nebo anonymního předprodeje. Informační systémy dopravních podniků by tedy měly být navrženy a realizovány pomocí přednostního využívání anonymních dat. Pokud není v elektronických systémech možno anonymitu zajistit, neboť se používá (přímo či nepřímo) identifikovatelná informace, měla by být uložena nejkratší možnou dobu a poté automaticky vymazána.

Informování zákazníků

Nejen dopravní společnosti, ale také další organizace poskytující služby spojené s využíváním karet musí poskytnout subjektům údajů jednoznačné informace o zpracování osobních údajů. V systémech předprodejů služeb musí být jasně vysvětleny konkrétní účely zpracování údajů požadovaný jednotlivými správci (poskytovateli služeb) a uvedeno, jaké druhy osobních informací jsou o dotčených osobách shromažďovány a ukládány a jak jsou tyto informace používány.

Použití dopravních karet pro jiné účely

Vedle dopravního podniku mohou údaje spojené s využíváním karty zpracovávat pro další služby soukromé společnosti i městské a veřejné organizace. Z hlediska podmínek pro zpracování osobních údajů je nutno odlišit účel zpracování údajů dopravním podnikem jako správcem údajů pro přepravní smlouvu a další účely zpracování jinými správci, s využitím karty jako platebního či autentizačního prostředku.

Pražská karta Lítačka

Výše uvedené přístupy připomenul Úřad pro ochranu osobních údajů v rámci poskytnuté konzultace k novému systému využívanému pro pražskou integrovanou dopravu, používajícímu elektronickou kartu Lítačka, také k obměně dosavadní karty Opencard. Základním východiskem jednání bylo, že papírové i elektronické kupony pro veřejnou dopravu by měly být vydávány za, z hlediska ochrany osobních údajů, srovnatelných podmínek. Po uskutečněné konzultaci provozovatelé systému výše uvedená doporučení Úřadu přijali a potvrdili, že systém je po technické stránce připraven vydávat elektronické karty bez následné evidence osobních údajů. Od příštího roku by tedy měly být upraveny podmínky pro vydávání a využívání karet se zahrnutím karty bez evidence, na jejíž používání si veřejnost již v minulosti zvykla.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

22:28 MHMP: Radní projednali a odsouhlasili návrh rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2025

Hlavní město má v příštím roce hospodařit v rámci rozpočtu s objemem příjmů ve výši 110,92 miliardy …