Jen co obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii ustál skandál s koňským masem, musí čelit další aféře. Identické kamiony, které běžně vozí do supermarketů potraviny, odvážejí z obchodů i odpadky. Dle listu The Guardian se řetězec hájí tím, že to činí kvůli úsporám. Maloobchod v zahraničí ujišťuje, že je počínání hygienicky nezávadné a díky plnému vytížení nákladních vozidel přispívá planetě, protože snižuje emisi skleníkových plynů. Ukazuje se však, že jen čtvrtina vozů se dezinfikuje nebo myje každý týden. Na to, aby se kamiony čistily po každém odvozu odpadu, není čas a ani peníze. V Česku se podobným skandálům snaží zabránit pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Podle vyjádření odborníků ze společnosti United Registrar of Systems Czech (URS Czech), nadnárodní společnosti, zabývající se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku, podobným aférám, avšak v oblasti krmiv, učiní v příštím roce přítrž přísné dodržování pravidel systému bezpečnosti krmiv (GMP+FSA) v oblasti silniční dopravy. Firmy, které nebudou mít v příštím roce potřebný certifikát a nedoloží podrobnosti o čistění a nákladu ve třech předchozích nakládkách, tak kupříkladu v Německu či Holandsku nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU.
Ve Velké Británii si Tesco samo obstarává odvoz a likvidaci odpadu a to včetně neprodaných potravin ze zhruba 600 největších supermarketů. Odpady se v pytlích nakládají do velkých kovových klecí vyložených plastem. Odvážejí je prázdné nákladní vozy, poté, co v supermarketech vyložily náklad se zbožím. Podle vyjádření společnosti odvážejí odpadky jen velké kamiony, nikoli malé dodávky, určené pro odvoz zboží zákazníkům přímo domů. Systém je podle ní ekologický a hygienicky nezávadný, díky přísným hygienickým standardům a dohledem nad bezpečností potravin. Všechny vozy jsou po každé cestě podrobeny kontrole a musí být vyčištěny. Pravidla, jež má Tesco pro odvoz odpadů, a který má k dispozici i britský list The Guardian však ukazují, že pouhá čtvrtina vozů se dezinfikuje či myje každý týden. Každý řidič přitom může požádat o vyčištění kamionu nebo dodávky, jakmile to uzná za vhodné.
„Takové chování je nepřípustné i vzhledem k tamním pravidlům bezpečnosti potravin, které ostatně obdobně platí i u nás. Platí pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Pokud se převážejí ve voze nepotravinové produkty, mělo by být provedeno mezi náklady účinné čistění. Pokud je to nutné, i dezinfekce, před tím, než jsou naloženy potraviny. Nádoby nebo kontejnery pro přepravu potravin, zejména ve velkoobjemové přepravě, by měly být navrženy a určeny pouze pro potraviny a neměly by být užívány pro přepravu něčeho jiného, protože by mohlo dojít ke kontaminaci,“ cituje Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech s tím, že od příštího roku budou tvrdě prosazována v Česku tvrdá pravidla, avšak pro oblast bezpečnosti krmiv, právě proto, aby se zabránilo podobným záležitostem.
Co platí v Česku
Oblasti bezpečné přepravy a skladování potravin se věnují Pravidla správné hygienické a výrobní praxe – Obecné principy hygieny potravin (ČSN 56 9606). Norma sleduje potravinový řetězec od prvovýroby až ke konečnému spotřebiteli. Ačkoliv se hygienická praxe může značně lišit pro různé potravinářské komodity a tam, kde je to vhodné, by se měly používat specifická pravidla správné hygienické a výrobní praxe. Norma se věnuje i dopravě v článku 8. Potravina musí být odpovídajícím způsobem chráněna již během dopravy. Požadavky jsou kladeny na to, aby dopravní prostředky nebo velkoobjemové přepravní nádoby byly navrženy a konstruovány tak, aby nekontaminovaly potraviny nebo obaly, mohly být účinně čištěny a, kde je to nutné, dezinfikovány, bylo umožněno, účinné oddělení různých potravin od nepotravinářských položek, byla zajištěna účinná ochrana před kontaminací, mohla být účinně udržována teplota, vlhkost, atmosféra a další podmínky nutné k ochraně potravin před poškozením nebo nežádoucím mikrobiologickým nárůstem a poškozením, které by je pravděpodobně učinily nevhodnými pro lidskou spotřebu. Dopravní prostředky a nádoby pro přepravu potravin by měly být udržovány v odpovídající čistotě, řádně opravovány a udržovány v provozuschopném stavu. Pokud jsou tytéž prostředky nebo nádoby používány pro dopravu různých potravin anebo nepotravin, mělo by se mezi náklady provádět účinné čištění, a pokud je to nutné, i dezinfekce. Kde je to vhodné, zejména v případě velkoobjemové přepravy, nádoby a dopravní prostředky by měly být navrženy a určeny pouze pro potraviny a měly by být použity pouze pro tyto účely. V článku 6, jenž se týká technického zabezpečení a sanitace podniku v odpadovém hospodářství pak jasně říká, že musí být učiněna vhodná opatření k odstraňování a skladování odpadu. Nelze připustit, aby se odpad hromadil v prostorách, kde se zachází s potravinami, ve skladech potravin a na ostatních obslužných plochách a v přilehlém okolí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva