Stěžovatel je soudním exekutorem, který byl soudem pověřen k vyklizení souboru nemovitostí veřejnosti známého pod názvem „Klinika“. Svůj nárok na odměnu nejprve stavil částkou 360 000 Kč bez DPH, kterou s ohledem na specifika daného případu snížil na částku 240 000 Kč + 21 % DPH. Proti tomuto rozhodnutí podala povinná námitky, Obvodní soud pro Prahu 3 však příkaz k úhradě nákladů exekuce vydaný stěžovatelem potvrdil. Obě tato rozhodnutí byla následně zrušena nálezem Ústavního soudu ze dne 23. 3. 2021, sp. zn. I. ÚS 1565/19 (tisková zpráva a text nálezu jsou dostupné ZDE). Ústavní soud tak učinil s odůvodněním, že se stěžovatel i obvodní soud dopustili extrémního interpretačního excesu při výkladu § 7 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního exekutora, o odměně a náhradě hotových výdajů správce podniku a o podmínkách pojištění odpovědnosti za škody způsobené exekutorem, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „exekutorský tarif“). Stěžovatel dne 11. 5. 2021 vydal nový příkaz k úhradě nákladů exekuce, jímž určil, že výše nákladů exekuce soudního exekutora činí 217 800 Kč včetně DPH. K tomu uvedl, že výši odměny tak, jak by tato měla být v dané věci podle názoru Ústavního soudu vysloveném v citovaném nálezu stanovena, tj. za celkem 3 nemovitosti (3 x 10 000 Kč), vynásobil koeficientem šest, a to s přihlédnutím ke složitosti a namáhavosti předmětné exekuce, přičemž uvedl, že takový postup je v souladu s dřívější rozhodovací praxí Ústavního soudu. V této souvislosti poukázal na zcela mimořádné okolnosti nyní posuzovaného případu. Dále uvedl, že 5/6 stanovené odměny představuje minimální částku na úhradu mzdových prostředků jeho zaměstnanců, kteří se na provedení exekuce podíleli, a zbývající 1/6 představuje mandatorní výdaje na technickou a materiální podporu. Proti tomuto příkazu k úhradě nákladů exekuce povinná opět podala námitky, kterým obvodní soud vyhověl a svým ústavní stížností napadeným usnesením určil výši nákladů na částku 24 200 Kč včetně DPH. Poukázal přitom na výše zmíněný nález Ústavního soudu s tím, že stěžovatel fakticky vyklidil dvě nemovité věci, a proto mu náleží odměna pouze 2 x 10 000 Kč + 21 % DPH.
Stěžovatel se poté obrátil na Ústavní soud. Ve své ústavní stížnosti namítal, že svou odměnu modifikoval s poukazem na faktory, které bylo nutno zohlednit, zejména výjimečný charakter a rozsah vyklizovaných nemovitostí a také míru „dobrovolnosti“ splnění povinnosti ze strany povinné. V neposlední řadě poukázal rovněž na to, že odměna exekutora není jeho čistým ziskem, ale jsou z ní pokrývány náklady na provoz exekučního úřadu. Nic z toho však obvodní soud podle stěžovatele nevzal v potaz, čímž měl porušit jeho základní práva.
Těžištěm přezkumu Ústavního soudu v nynější věci tak je, zda lze považovat rozhodnutí obvodního soudu, jímž byla snížena odměna stěžovatele (soudního exekutora) za provedení exekuce (vyklizení předmětných nemovitostí), ve světle konkrétních okolností za ústavně konformní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva