V Praze přibyla další vysokorychlostní výhybka, Pražská strojírna zrychlila tramvaje na Kotlářce

24.10.2023 11:17 | Tisková zpráva

Pražská strojírna instalovala na křižovatce Kotlářka unikátní vysokorychlostní výhybku, která umožňuje tramvajím průjezd v rychlosti 50 km/h v přímém a 35 km/h v odbočném směru. V Praze se tento typ výhybek vyskytuje pouze v jednotkách kusů.

V Praze přibyla další vysokorychlostní výhybka, Pražská strojírna zrychlila tramvaje na Kotlářce
Foto: pstroj.cz
Popisek: Pražská strojírna - logo

Pražská strojírna jako tradiční výrobce tramvajových výhybek, křižovatek a ostatních součástí tramvajového svršku vyrábí kromě běžných výhybek, u kterých je v provozních předpisech dopravců stanovena rychlost průjezdu 15 km/hod v přímém i odbočném směru, i výhybky vysokorychlostní. Ty umožňují několikanásobně rychlejší průjezd tramvají výhybkou a potažmo i plynulejší provoz na celé lince.

„Pro využití rychlostní výhybky je potřeba vždy prověřit místní poměry dané lokality a splnit celou řadu kritérií, ať už jde o dostatečný prostor pro instalaci kolejového zabezpečení nebo dokonalá přehlednost křižovatky pro řidiče tramvají. Proto se rychlovýhybky v Praze zatím dají spočítat na prstech rukou,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.

Průjezdové rychlosti závisí na odbočném poloměry výhybky, v případě Kotlářky jsou stanoveny pro průjezd výhybkou v přímém směru na 50 km/h a v odbočném směru na 35 km/h. V praxi to kromě samotného zrychlení průjezdu výhybkou a snížení oběžné doby vozů na všech projíždějících linkách znamená také úsporu trakční energie vozidel. Zatímco před standardní výhybkou musí tramvaj brzdit a po průjezdu akcelerovat, v případě nové výhybky na Kotlářce to není nutné.

Použití vysokorychlostních výhybek s sebou nese i zvýšená bezpečnostní opatření. Pro konkrétní lokalitu vzniká vždy samostatný projekt zabezpečení a výhybky musí být na samostatném tělese mimo automobilovou dopravu.

„Geometrické poměry musí umožnit instalaci nové výhybky s úhlem křížení žlábků v srdcovce ideálně do 10° tak, aby srdcovka mohla být v provedení s hlubokými žlábky a s navýšením v srdcovce. V kolejnicích proti srdcovce budou instalovány skříňky pro zúžení žlábku kolejnice, výměna bude vytápěna a funkčnost vytápění je kontrolována,“ přibližuje technické řešení výhybky Robert Masarovič.

Nejnovější rychlostní výhybku instalovala Pražská strojírna na křižovatce Kotlářka na Praze 5. Pro projekt byly využity výhybkové systémy a jejich řízení splňující požadavky úrovně integrity bezpečnosti SIL 3 dle ČSN EN 61508. Práce probíhaly v době letních prázdnin a od srpna je již výhybka v plném provozu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…