V krizi pomohli právníci sítě ESC lidem získat zpět 104 milionů

04.08.2021 20:09 | Tisková zpráva

Rekordní počet 170 000 spotřebitelů využil bezplatné služby sítě Evropských spotřebitelských center v roce pandemie koronaviru. Její právníci jim buď poradili, nebo přímo pomohli řešit jejich spor s podnikatelem z jiné země EU a získat zpět v přepočtu více než 104 miliony korun.

V krizi pomohli právníci sítě ESC lidem získat zpět 104 milionů
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

Často šlo o nevrácení peněz za zrušené lety, zájezdy a ubytování, ale také o problémy při nákupech přes internet. Síť třiceti center zřizuje Evropská komise a třicet zúčastněných států, české centrum působí při České obchodní inspekci.

„Stávalo se, že cestující sice měli zákonné právo na vrácení zaplacené částky v případě zrušeného letu nebo zájezdu kvůli protiepidemickým opatřením, ale od zahraničních podnikatelů dostali pouze část peněz nebo vůbec nic. Případně jim byl nabídnut poukaz na použití v budoucnu, což mnozí spotřebitelé odmítali. Celé segmenty ekonomiky byly ve velkých finančních potížích, ale přesto se nám jako síti center dařilo mimosoudně vyjednat řešení v téměř 70 % přeshraničních sporů souvisejících s koronavirovou krizí,“ popisuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko.

Od března 2020 do března 2021 obdržela síť ESC 170 000 dotazů od spotřebitelů z celé Evropské unie, jejichž spotřebitelská práva byla porušena nebo kteří měli dotaz týkající se souvisejícího evropského práva. To bylo o 44 % více než ve stejném období předchozího roku.

Kromě problémů v cestovním ruchu lidé také nemohli využívat různé jiné služby objednané v zahraničí. Jednou z nich byl i let balónem, který si pro rodinu objednal český spotřebitel v Německu. Poukaz zakoupený už v roce 2019 nebylo možné v roce 2020 využít kvůli protiepidemickým opatřením na české i německé straně.

„Domluvené termíny hatilo nepříznivé počasí a jediný uskutečnitelný termín podnikatel nahlásil krátce předem, a tedy nebylo pro Čecha reálné se za hranice dostavit. Proto spotřebitel požádal o vrácení peněz, ale podnikatel přestal odpovídat na e-maily. Díky spolupráci českého a německého centra se podařilo vyjednat vrácení peněz s 30% storno poplatkem dle uzavřené smlouvy, protože poukaz zůstával dle německého práva dále platným a využitelným. Čech tak dostal zpět 70 % původní ceny, tedy 467 eur, což bylo přes 12 000 korun,“ uvedl Ondřej Tichota z ESC Česko.

Některé problémy se týkaly nedodání zboží, případně dodání jiných než objednaných produktů. Časté byly případy nákupů v tzv. internetových galeriích, jejichž provozovatelé se zříkají odpovědnosti a tvrdí, že jsou jen zprostředkovateli nákupu od jiných prodejců, především z Číny. Další spory souvisely s nedoručením objednaných roušek a respirátorů či s dodáním nekvalitní dezinfekce a podobně.

„Mnozí spotřebitelé, především senioři, byli při dlouhodobém uzavření tzv. kamenných obchodů nuceni poprvé nakoupit na internetu. Někteří se ovšem napálili a naletěli podvodníkům. Takoví nováčci, ač ve zralém věku, by se měli před prvním nákupem raději poradit s někým ze svých blízkých, kteří s nákupy online zkušenosti mají,“ doporučil Ondřej Tichota.

Lidé se při přeshraničních sporech mohou obrátit na Evropské spotřebitelské centrum způsobem uvedeným na jeho webu www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost. To případ posoudí a postoupí partnerskému centru v zemi podnikatele, které podnikatele vyzve k mimosoudnímu řešení. Pokud se to nepodaří, odkazují centra na zjednodušené přeshraniční soudní nástroje dostupné v Evropské unii.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

22:31 Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

Koncem minulého týdne si příslušníci Celního úřadu pro Jihočeský kraj vytipovali ke kontrole dodávko…