V krizi pomohli právníci sítě ESC lidem získat zpět 104 milionů

04.08.2021 20:09 | Tisková zpráva

Rekordní počet 170 000 spotřebitelů využil bezplatné služby sítě Evropských spotřebitelských center v roce pandemie koronaviru. Její právníci jim buď poradili, nebo přímo pomohli řešit jejich spor s podnikatelem z jiné země EU a získat zpět v přepočtu více než 104 miliony korun.

V krizi pomohli právníci sítě ESC lidem získat zpět 104 milionů
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

Často šlo o nevrácení peněz za zrušené lety, zájezdy a ubytování, ale také o problémy při nákupech přes internet. Síť třiceti center zřizuje Evropská komise a třicet zúčastněných států, české centrum působí při České obchodní inspekci.

„Stávalo se, že cestující sice měli zákonné právo na vrácení zaplacené částky v případě zrušeného letu nebo zájezdu kvůli protiepidemickým opatřením, ale od zahraničních podnikatelů dostali pouze část peněz nebo vůbec nic. Případně jim byl nabídnut poukaz na použití v budoucnu, což mnozí spotřebitelé odmítali. Celé segmenty ekonomiky byly ve velkých finančních potížích, ale přesto se nám jako síti center dařilo mimosoudně vyjednat řešení v téměř 70 % přeshraničních sporů souvisejících s koronavirovou krizí,“ popisuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko.

Od března 2020 do března 2021 obdržela síť ESC 170 000 dotazů od spotřebitelů z celé Evropské unie, jejichž spotřebitelská práva byla porušena nebo kteří měli dotaz týkající se souvisejícího evropského práva. To bylo o 44 % více než ve stejném období předchozího roku.

Kromě problémů v cestovním ruchu lidé také nemohli využívat různé jiné služby objednané v zahraničí. Jednou z nich byl i let balónem, který si pro rodinu objednal český spotřebitel v Německu. Poukaz zakoupený už v roce 2019 nebylo možné v roce 2020 využít kvůli protiepidemickým opatřením na české i německé straně.

„Domluvené termíny hatilo nepříznivé počasí a jediný uskutečnitelný termín podnikatel nahlásil krátce předem, a tedy nebylo pro Čecha reálné se za hranice dostavit. Proto spotřebitel požádal o vrácení peněz, ale podnikatel přestal odpovídat na e-maily. Díky spolupráci českého a německého centra se podařilo vyjednat vrácení peněz s 30% storno poplatkem dle uzavřené smlouvy, protože poukaz zůstával dle německého práva dále platným a využitelným. Čech tak dostal zpět 70 % původní ceny, tedy 467 eur, což bylo přes 12 000 korun,“ uvedl Ondřej Tichota z ESC Česko.

Některé problémy se týkaly nedodání zboží, případně dodání jiných než objednaných produktů. Časté byly případy nákupů v tzv. internetových galeriích, jejichž provozovatelé se zříkají odpovědnosti a tvrdí, že jsou jen zprostředkovateli nákupu od jiných prodejců, především z Číny. Další spory souvisely s nedoručením objednaných roušek a respirátorů či s dodáním nekvalitní dezinfekce a podobně.

„Mnozí spotřebitelé, především senioři, byli při dlouhodobém uzavření tzv. kamenných obchodů nuceni poprvé nakoupit na internetu. Někteří se ovšem napálili a naletěli podvodníkům. Takoví nováčci, ač ve zralém věku, by se měli před prvním nákupem raději poradit s někým ze svých blízkých, kteří s nákupy online zkušenosti mají,“ doporučil Ondřej Tichota.

Lidé se při přeshraničních sporech mohou obrátit na Evropské spotřebitelské centrum způsobem uvedeným na jeho webu www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost. To případ posoudí a postoupí partnerskému centru v zemi podnikatele, které podnikatele vyzve k mimosoudnímu řešení. Pokud se to nepodaří, odkazují centra na zjednodušené přeshraniční soudní nástroje dostupné v Evropské unii.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

Jak navrátit důvěru lidem ve stát?

Jestli vám rozumím správě, za poklesem důvěry lidí ve stát vidíte působení této vlády. Podle mě je teda problém mnohem hlubší a přesahuje tuto jednu vládu, ale spíš by mě zajímalo, jak budete chtít tuto důvěru obnovit? A divíte se, že lidí státu nevěří, když se většina z nás má stále hůř, i když řád...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Matka získala po zastání rodičovský příspěvek ve výši okolo 280.000 korun

10:34 Ombudsman: Matka získala po zastání rodičovský příspěvek ve výši okolo 280.000 korun

Stěžovatelka žije s dítětem v České republice, odkud pracuje na dálku z domu pro zaměstnavatele se s…