Výsledky kontrol České obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí opět potvrdily, že na trhu působí v oblasti e-commerce stále značný počet podnikatelů, kteří nedodržují požadavky stanovené příslušnými právními předpisy pro tento druh podnikání. V 82 % e-shopů z 245 kontrolovaných byly zjištěny nedostatky a pravomocně bylo uloženo 186 pokut za více než 1 milion korun. „Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace. A to nejen o nabízeném zboží, obchodních podmínkách a právech při vadném plnění, jak vyplývá z téměř 4000 podání spotřebitelů, kteří se na nás od začátku roku do konce října obrátili. Prodávající klamali také o své identitě. Za stejné období se například inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na něž podali spotřebitelé podnět ke kontrole. Vzhledem k tomu, že podobné zkušenosti z kontrol internetových obchodů mají také další dozorové orgány, je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
"Kontroly e-shopů dopadly opět katastrofálně. V průměru celých 82 procent z kontrolovaných internetových obchodů se dopustilo některého prohřešku vůči zákazníkovi. Apelujeme proto na české spotřebitele, aby byli v předvánočním čase, kdy nakupují dárky v e-shopech pro své blízké, obezřetní a nakupovali zboží u ověřených obchodníků, kteří mají dobré reference," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Inspektoři ČOI se v průběhu kontrolní akce i ve 3. čtvrtletí zaměřili na ověření, jak prodávající dodržují povinnosti, které jim stanoví obecně závazné právní předpisy při nabídce a prodeji zboží či služeb distančním způsobem, tj. v rámci elektronického obchodování. V období od 1. 7. do 30. 9. 2015 bylo provedeno celkem 245 kontrol, zaměřených přednostně na odhalování nekalých obchodních praktik, jejichž používání zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.) výslovně zakazuje, a na kontrolu plnění informačních povinností, vyplývajících prodávajícím z jednotlivých ustanovení tohoto zákona.