Vojenský historický ústav: Letadla Albatros a Iskra si vyměnily svá místa

09.03.2018 9:17 | Zprávy

Zahájení nové muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely se pomalu blíží. Své brány otevře areál do jubilejní padesáté sezóny za dva měsíce, v sobotu 28. dubna. Při té příležitosti bude také otevřen nový hangár číslo 43, ve kterém bude umístěna expozice cvičných letounů. Součástí příprav hangáru byl i nedávný přesun dvou letadel, které patří ve svých zemích k nejznámějším.

Vojenský historický ústav: Letadla Albatros a Iskra si vyměnily svá místa
Foto: VHÚ
Popisek: Vojenský historický ústav, logo

Vojenský historický ústav Praha získal v uplynulých týdnech další z letounů firmy Aero, jde o Albatros L-39 č. 2436. Jedná se o druhý stroj tohoto typu, který se aktuálně ocitl ve sbírkách VHÚ – na konci loňského roku doputoval do Kbel z Čáslavi „výroční“ Albatros L-39 s markingem připomínajícím 40 let provozu tohoto letounu a zároveň osobnost někdejšího hlavního konstruktéra firmy Aero, ing. Jana Vlčka (blíže ZDE).

Vlčkův Albatros bude v hangáru č. 43 umístěn i nadále, druhý Albatros č. 2436 však před několika dny uvolnil místo, aby na jeho pozici mohl být umístěn další známý cviční letoun: polský PZL TS-11 Iskra. Iskra byla doposud umístěna v depozitáři v prostoru Staré Aerovky.

Oba letouny si tak vyměnily svá místa, Iskra putovala do hangáru č. 43 a Albatros do depozitního hangáru ve Staré Aerovce. Přesun-vyměna letadel probíhala po veřejné komunikaci, vzorový doprovod letounům vytvořila a bezpečnost celého procesu zajistila Vojenská policie. Poděkování patří také pracovníkům 24. základny dopravního letectva Kbely a letňanskému letišti, bez jejichž pomoci by akci nebylo možné realizovat.

Výměna obou letadel trvala asi dvě a půl hodiny, videozáznam si můžete prohlédnout na našich facebookových stránkách, respektive ZDE.

V hangáru č. 43 bude umístěn nejen Vlčkův výroční L-39 a polská Iskra, ale také aerovácký L-29 Delfín. Tedy ten letoun, se kterým Iskra svedla konkurenční boj v roce 1961 o to, které z těchto letadel se stane hlavním výcvikovým strojem států Varšavské smlouvy. Vyhrál Delfín, ale Poláci zůstali jako jediní věrni svému stroji (blíže ZDE).

Po boku Albatrosu, Iskry a Delfína se v hangáru č. 43 představí i dvoumístná cvičná verze MiGu-15 a některé další stroje.

Nezapomeňte: 28. dubna v 10.00 otevře Letecké muzeum Kbely své brány do jubilejní 50. sezóny, tak si nenechte tuto událost ujít.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚOHS: Úřad povolil dvě fúze ve zjednodušeném řízení

7:14 ÚOHS: Úřad povolil dvě fúze ve zjednodušeném řízení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil v posledních dnech dvě spojení soutěžitelů. V obou pří…