Výstavba českých dálnic v roce 2024 – přibude až 118 km dálnic

13.11.2024 16:20 | Komerční článek

Česká republika pokračuje v rekordním tempu výstavby dálnic a silnic I. třídy. Podle Martina Kupky, ministra dopravy, se plánuje v horizontu dvou let (2023 a 2024) otevřít 133,5 kilometrů nových úseků dálnic a 83,8 kilometrů obchvatů měst a přeložek silnic. Současně se zahájí práce na dalších 173,7 kilometrech dálnic a 62,7 kilometrech silnic I. třídy.

Výstavba českých dálnic v roce 2024 – přibude až 118 km dálnic
Foto: Archiv redakce
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Rozšíření dálniční sítě
 
V roce 2024 dojde k poměrně zásadnímu rozšíření české dálniční sítě, a to o 118,1 kilometrů nových úseků. Mezi klíčové projekty patří pokračování výstavby jihočeské dálnice D3, dokončení písecké dálnice D4 a v Moravskoslezském kraji úseky dálnic D48 u Bělotína a Frýdku-Místku. Dalším projektem bude také výstavba dálnice D55 od Babic k Bzenci. Ministerstvo dopravy se zaměřuje především na úseky, které mají velký význam pro zlepšení dopravní infrastruktury a také snížení dopravní zátěže.
 
Vývoj cen dálničních známek
 
Dálniční známky jsou v České republice zavedeny od roku 1995 a jejich ceny se od té doby mnohokrát změnily. Cena známky vždy závisela na období platnosti a hmotnosti vozidla. V letech 1995–2000 bylo možné zakoupit pouze roční dálniční známky, přičemž v roce 1995 by vás známka pro vozidla do 3,5 tuny vyšla na 400 Kč, zatímco v roce 2000 již na 800 Kč. Pro těžší vozidla byly ceny vyšší a pravidelně rostly. V roce 2009 následně došlo ke sjednocení cen dálničních známek pro všechna vozidla.
 
Rok 2000 přinesl novinku v podobě dálničních známek s platností na deset dní nebo měsíc. Měsíční známka tehdy stála 200 Kč a desetidenní 100 Kč. Mezi lety 2005 a 2009 se zaváděly další varianty dálničních známek s různou délkou platnosti. Koupit jste si mohli například dálniční známku s dvouměsíční platností, nebo známku na 15 dní. 
 
Od roku 2010 až do teď zůstal systém stejný a nabízí pouze desetidenní, měsíční a roční známky.
 
Ceny dálničních známek, které platí od roku 2012, jsou nám dobře známé. V současné době se však očekává, že v budoucnu dojde k dalšímu, průběžnému zdražování dálničních známek. Důvodem je nová směrnice „Euroviněta”, ve které se při stanovení cen musí členské státy řídit povinným stropem. Ten se vypočítává procentuálně, ve vztahu k ročnímu poplatku. 
 
Zdroj: CZDalnice.cz
 
Současné dálniční poplatky
S výstavbou nových dálnic přišlo bohužel i očekávané zdražení dálničních známek. Současně však byla zavedena i novinka v podobě jednodenní dálniční známky. Ta řidičům umožňuje zaplatit jen za konkrétní den, ve kterém dálnici využijí. Ve skutečnosti je jednodenní známka při takové ceně téměř zbytečná. Desetidenní známku můžete totiž získat za pouhých 70 korun navíc, což vám umožní cestovat v klidu a bez stresu z nutnosti její časté obnovy.
 
Ceny jednotlivých typů dálničních známek pro rok 2024 jsou následující:
  • jednodenní známka stojí 200 Kč,
  • desetidenní 270 Kč,
  • měsíční 430 Kč,
  • nejdražší je roční dálniční známka, ta vás vyjde na 2300 Kč.
 
V roce 2025 dojde opět k mírnému zdražení dálničních známek a v příštím roce vás tak vyjdou na:
  • jednodenní známka – 210 Kč,
  • desetidenní známka – 290 Kč
  • měsíční známka – 460 Kč,
  • roční známka – 2 440 Kč.

Autorem textu je Martin Král. 

 
 

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

20:16 Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

Jihočeský kraj slaví dvojí úspěch na sportovním poli. Města Tábor a Jindřichův Hradec získala titul …