ASORKD, která v minulosti například upozornila na nekvalitně odvedenou práci při opravě Karlova mostu, nyní znovu bije na poplach! „Pražský radní Jan Wolf ani ministr kultury Daniel Herman dodnes neodpověděli na základní triviální, přesto nesmírně důležité otázky. Z jakých materiálů budou přepravní bedny vyrobeny a jak bude zajištěna jejich klimatizace? Z jakých materiálů budou prokládané ochranné vrstvy?, říká viceprezident ASORKD Martin J. Kadrman.
„Každým tahem štětce, který povede cizí ruka, přichází Slovanská epopej o autenticitu. Proto požadujeme UV snímky přímé luminiscence. Jsou díla, která se nevyváží. Každý národ takové dílo má. My si jej nevážíme,“ říká profesor Karel Stretti z Akademie výtvarných umění.
S radním Wolfem se zástupci ASORKD osobně setkali počátkem září. „Pan radní nám řekl, že není v dané věci odborníkem a že jedni restaurátoři mu říkají, že plátna může do Asie vyslat a jiní mu říkají, že ne. Proto jsme se dohodli, že mu naformulujeme otázky, které položí galerii, která díla spravuje a odpovědi nám poskytne. Dopis s odpověďmi nám sice zaslal, ale na to nejdůležitější neodpověděl. Pokud mu jeho restaurátoři, kteří s dílem budou tři roky v zahraničí a budou jej tři roky nepřetržitě restaurovat, říkají, že jsou plátna zdravá, tak ať to doloží. My nejsme majiteli, ani pověřenými restaurátory, abychom mohli doložit skutečný stav originálu malby celého cyklu Epopej. Již několik měsíců požadujeme provedení stěrů vylučujících přítomnost plísní a prokázání, že malba i podklad jsou v tomto směru nedotčené! Proč to neudělají? A proč je k tomu máme vyzývat my a nevyzve je k tomu ministerstvo kultury?,“ podivuje se členka prezidia ASORKD akademická malířka a restaurátorka Zuzana Poláková.
Z Asie se vrátí Bergerova epopej Je zřejmé, že opakovaným rozvíjením a navíjením pláten bude docházet k mechanickému poškození malby. Proto bude dílo doprovázet tým restaurátorů. „Každým tahem štětce, který povede cizí ruka, přichází Slovanská epopej o autenticitu. Proto požadujeme UV snímky přímé luminiscence. Jsou díla, která se nevyváží. Každý národ takové dílo má. My si jej nevážíme,“ říká profesor Karel Stretti z Akademie výtvarných umění. „Obávám se, že lidé, kteří Slovanskou epopej hovorově označují za ´Muchovu epopej´, se budou muset naučit říkat ´Bergerova epopej´. To totiž bude přesně vystihovat stav díla,“ dodává Kadrman.
ASORKD v odmítavém postoji podporuje i Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel ICOMOS.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva