Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace nedarovaného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je koupené u něj a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky nebo přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.
Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím. „Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V praxi většinou nikdo neověřuje totožnost osoby, která věc reklamuje, pokud přinese všechny doklady. Často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Chcete-li být dobře připraveni a problémům předejít, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“). „Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího. Rady a vzory k reklamacím najdete na našem webu (ZDE). S dotazy se můžete obrátit na poradenskou linku dTestu na čísle 299 149 009,“ doporučuje Lukáš Zelený.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva