Podle údajů Českého statistického úřadu bylo v průběhu roku 2019 v České republice uzavřeno přibližně 55 tisíc sňatků. Jejich počet se zvýšil šestým rokem v řadě. Nejvíce svatebních obřadů se uskutečnilo v červnu, a to téměř 11 tisíc. Rok 2020 však do statistik uzavřených sňatků nepřispěje stejným ani vyšším číslem.
Součástí krizových opatření přijatých vládou z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti se šířícím se novým koronavirem je od 16. března 2020 mimo jiné omezení volného pohybu osob na území České republiky. „Z tohoto zákazu jsou sice stanoveny určité výjimky, nicméně podle metodického pokynu vydaného Ministerstvem vnitra nelze svatební obřady po dobu trvání omezení volného pohybu osob konat, neboť na ně nedopadá žádná z výjimek vymezená v usnesení vlády,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Uzavření manželství totiž nelze považovat za neodkladnou úřední záležitost.“ Mnozí snoubenci si tak jistě kladou otázku, zda, jak a kdy bude konání svateb opět povoleno a v jakém rozsahu.
Jedním z prvních rozhodnutí snoubenců při plánování svatby je výběr místa a termínu obřadu a volba mezi sňatkem občanským a církevním. Některé termíny bývají obsazené dlouho dopředu a pro někoho je důležité, aby se svatba konala v konkrétní den či měsíc. Snoubenci, kteří plánují termín svatby v nejbližších měsících, tak před sebou mají složité rozhodování – vyčkat, zda se situace změní a na objednaných službách prozatím nic neměnit, nebo naplánovaný termín svatby zrušit a přesunout obřad na podzimní měsíce či dokonce na příští rok. A s tím se pojí další otázka – jak to bude s objednanými službami.
Pokud snoubenci zvažují posun termínu na pozdější měsíce, může se stát, že v jimi vybraném místě nebude volný termín nebo že v nově zvoleném termínu nebudou mít volno poskytovatelé služeb, jako jsou restaurace, cateringové společnosti, půjčovny svatebních šatů, kadeřnice, fotografové, květinářky či ti, kteří budou zajišťovat hudbu, dopravu a ubytování svatebčanů. „Před zrušením naplánovaného termínu či jeho změnou je proto vhodné si ověřit, zda a v jaké výši bude nutné hradit dodatečné platby či stornopoplatky nebo případně zda propadnou již uhrazené zálohy,“ doporučuje Eduarda Hekšová.
Pokud si snoubenci objednali „svatbu na klíč“, je situace mírně jednodušší v tom, že není nutné měnit termín u všech jednotlivých dodavatelů služeb zvlášť, potřebné záležitosti zařídí organizátor svatby.
Pokud nedojde mezi snoubenci a dodavateli služeb k dohodě ohledně změny termínu, je možné domáhat se, aby obě strany začaly znovu jednat o podmínkách sjednané smlouvy. Občanský zákoník totiž pamatuje i na mimořádné situace, mezi které lze zařadit výskyt nového koronaviru a s ním související vládní opatření. Takové situace lze označit jako takzvanou vyšší moc. Dojde-li tedy k podstatné změně okolností, za nichž snoubenci a dodavatelé smlouvu uzavírali, a taková změna založí v jejich právech a povinnostech zvlášť hrubý nepoměr neúměrným snížením hodnoty předmětu plnění (třeba že se obřad vůbec nemůže uskutečnit, a čerpání zaplacených služeb je tak bezvýznamné), mají snoubenci právo domáhat se obnovení jednání o smlouvě. Prokážou-li tedy, že změnu nemohli rozumně předpokládat ani ovlivnit a že skutečnost nastala až po uzavření smlouvy.
Vláda dne 14. dubna 2020 rozhodla, že od 20. dubna bude opět povoleno konání svateb, ovšem pouze do 10 osob a za specifických hygienických podmínek. „Mezi ně patří dodržování odstupů s výjimkou osob sdílejících společnou domácnost a novomanželů, dodržování základních preventivních pravidel, jako je hygiena rukou, povinná ochrana nosu a úst s výjimkou snoubenců/novomanželů, absence osobních gratulací s výjimkou nerizikových osob sdílejících společnou domácnost,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová. Po skončení svatebního obřadu musí být také provedena dezinfekce všech použitých pomůcek. Pokud nedojde ke zhoršení epidemiologické situace, bude od 8. června možné konat svatby ve větším rozsahu.
dTest, o.p.s., je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a Evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva