dTest: Co dělat, když se mýlí banka

26.11.2019 10:41 | Zprávy

Nad procesem zpracování bankovních transakcí většinou příliš neuvažujeme – až do doby, než musíme řešit nějaký problém. Ať už zadaný požadavek zpracovává člověk, nebo výpočetní technika, vždy může dojít k chybě. Jaké omyly a přehmaty mohou na straně banky eventuálně nastat? A co dělat, když vám na účtu nečekaně přistanou peníze, které vám nepatří? Můžete si je ponechat?

dTest: Co dělat, když se mýlí banka
Foto: dTest
Popisek: dTest

Lidé ani stroje nejsou neomylní, a tak i při maximální snaze o obezřetnost může dojít k pochybení. Nejčastější mýlkou, typickou především pro lidský faktor, je prosté psaní nesprávných číslic či písmen. Kromě tohoto „úředního šotka“ ale může nastat i celá řada dalších omylů – jde například o záměnu adresáta e-mailové komunikace, neprovedení zadané transakce, neoprávněná blokace finančních prostředků na účtu či chybné spárování údajů náležících k platbě.

Jak ve zmíněných případech postupovat? „Jste-li přesvědčeni o tom, že vámi zadaná platební transakce byla provedena špatně, je banka povinna doložit, že transakce byla správně zaznamenána, zaúčtována a že nebyla ovlivněna technickou poruchou nebo jinou závadou,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud vám z důvodu pochybení na straně banky dokonce vznikla újma (což může být případ výše zmíněného zaslání e-mailu na chybnou adresu), můžete se domáhat její náhrady. „Vyčíslení výše újmy i forma kompenzace se obvykle řeší dohodou mezi klientem a danou institucí. Jako odškodnění banky často nabízejí například zvýhodněné úročení u některého ze svých produktů – záleží ovšem na vás, zda navrhované řešení přijmete. Nebudete-li s ním souhlasit, máte samozřejmě vždy právo hájit svůj nárok soudní cestou,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

O něco příjemnějším překvapením je situace, kdy se na vašem účtu objeví připsaná neočekávaná platba. Nejedná-li se o nějakou výhru či například dar od příbuzných, pak jde pravděpodobně o pochybení finančního ústavu či některého z jeho klientů. Ovšem z takového nálezu se nebudete radovat dlouho.

Neoprávněně připsané platby se označují jako bezdůvodné obohacení, a tento majetkový prospěch musí tedy dotyčný vrátit. „Někdo může být v pokušení si omylem připsanou částku ponechat. To ale rozhodně nedoporučujeme,“ říká Hekšová a upozorňuje: „Pokud vás již odesílatel takové platby kontaktoval a vy jste částku stále nevrátili, bude nejspíše pokračovat podáním žaloby na vydání bezdůvodného obohacení. Do ní může zahrnout i požadavek na zaplacení soudních výloh a dalších nákladů spojených s vymáháním platby. A pokud byste platbu nevrátili ani během soudního řízení, může celý proces skončit až exekucí.“

Plete se vaše banka často? Změňte ji. Není to vůbec tak složité, jak se mnoho klientů obává. Díky takzvanému Kodexu mobility klientů si stačí založit běžný účet u nově vybrané banky a podepsat jí plnou moc ke zrušení účtu u staré banky. O veškeré přesuny prostředků i nastavených transakcí (trvalých příkazů, SIPO plateb a dalších), včetně zrušení účtu u původní společnosti, se již postará do patnácti pracovních dnů vaše nová banka. Podmínkou takto hladkého procesu migrace je pouze vaše bezdlužnost vůči původní finanční instituci.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

11:27 České dráhy: V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do populární mobilní aplikace Česk…