Banky, pojišťovny, mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci a další využívají stále pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky, které jsou podle tarifikace konkrétního operátora zpoplatněny částkou až pět korun za každou započatou minutu volání. Hovor na modrou či bílou linku je nejenom dražší než volání na běžnou linku, ale většina operátorů u něho v současné době neumožňuje čerpat volné minuty. Každý zákazník tak za hovor, kterým chce například nahlásit poruchu či pojistnou událost, musí zaplatit ne zcela zanedbatelnou částku.
„Na konci loňského roku přitom vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje obchodníkům pro komunikaci se spotřebiteli ohledně uzavřené smlouvy používat telefonní linky, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Řada společností tento zákaz bohužel nadále ignoruje. Jedná se například o České dráhy, pojišťovnu Kooperativa či Českou podnikatelskou pojišťovnu.“
dTest proto nyní vyzval více než 30 společností, které stále využívají pro kontakt se zákazníky zpoplatněnou bílou či modrou linku, aby přehodnotily svou politiku komunikace se zákazníky a používaly pro kontakt s klienty běžné telefonní linky nebo bezplatné zelené linky. V současné době již podnikatelé nemají na výběr, musí tyto linky přestat používat, jinak se dopouští správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele, za který jim může být udělena pokuta až do výše jednoho milionu korun. „Pokud tyto společnosti nezmění svůj přístup, podáme podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Uvažujeme také o podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům k příslušnému soudu,“ uvádí Zelený.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva