dTest: Jak na reklamaci vadného zboží z druhé ruky

13.07.2021 17:58 | Tisková zpráva

Mnoho spotřebitelů nakupuje zboží takzvaně z druhé ruky. Není se čemu divit, ceny bývají lákavé a díky tomu lze ušetřit. Co ale dělat, když se taková věc rozbije? Máte právo ji reklamovat? A pokud ano, jaká úskalí to přináší?

dTest: Jak na reklamaci vadného zboží z druhé ruky
Foto: dTest
Popisek: dTest

Největším lákadlem při koupi zboží z druhé ruky je právě výhodná cena. Je nutné ale myslet na to, že cena není vším. Ještě před samotným nákupem si tak prověřte prodávajícího. Některé společnosti se specializují na prodej použitých věcí a jejich prověření není problém. Často však dochází k nákupu zboží přímo od fyzických osob, jejichž prověření je obtížnější. I u nich si prohlédněte recenze na konkrétního prodávajícího, pokud jsou na internetu dostupné. U zboží si vyžádejte detailnější fotografie, případně doklady o jeho koupi prodávajícím (například účtenku, fakturu, záruční list). Samotnou kupní smlouvu, zejména u věcí vyšší hodnoty, je vhodné sepsat písemně a nespoléhat se pouze na ústní sliby. Ve smlouvě by měl být důkladně popsán stav zboží v době převzetí, včetně jeho případných vad. Všechny tyto dokumenty vám pomohou v případě budoucí reklamace či sporu.

„U zboží z druhé ruky můžete reklamovat jen ty vady, kterými toto zboží netrpělo již v okamžiku prodeje a které neodpovídají míře jeho dosavadního používání,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Zjednodušeně řečeno je možné nastínit tři varianty, a to podle toho, od koho si zboží kupujete.“

Pokud jste zboží zakoupili od podnikatele, je pro vás situace nejvýhodnější. V takovém případě platí zákonná záruka. Dejte si však pozor na to, že může být zkrácená na dvanáct měsíců, namísto běžných 24 měsíců. O zkrácení záruky musíte být předem informováni a tato skutečnost by měla být uvedena ve smlouvě, případně v obchodních podmínkách. Pokud podnikatel prodává použité zboží rovněž přes internet a vy jste si od něj tímto způsobem nakoupili, máte možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Pokud s vámi podnikatel nekomunikuje či vznikl nějaký spor, můžete využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci.

„Dejte si pozor na bazary, které fungují pouze na principu zprostředkování. Zboží totiž nekupujete od bazaru, který provozuje podnikatel, nýbrž zpravidla přímo od nepodnikající fyzické osoby. Na to však musíte být upozorněni. Práva z vad pak budete uplatňovat vůči prodávajícímu, nikoliv bazaru,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Stále větší oblibě se těší nákupy mezi nepodnikateli navzájem, tedy bez bazaru. Lidé často nakupují na sociálních sítích, které se tomuto modelu uzpůsobily a nabízejí místo, kde může fyzická osoba vystavit své zboží a prodat jej. Další možností je využití specializovaných webových stránek.

Zde platí, že nedostatky zboží lze namítat po dobu 24 měsíců, toto právo je ale možné smluvně zcela vyloučit. Zákon nestanovuje ani žádnou lhůtu pro vyřízení reklamace.

A v případě jejího neuznání se můžete obrátit jedině na soud.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…