Vaše první úvahy budou nejspíš směřovat k parametrům mobilního zařízení, výběru značky a modelu. Dále je ale potřeba vybrat určitého operátora a také některý z jeho nabízených tarifů. Na telekomunikačním trhu působí několik desítek operátorů (počítáme-li kromě tří „klasických“ i operátory virtuální) a každý z nich mívá ve svém portfoliu několik různých produktů. Podle čeho tedy vybrat nejvhodnější variantu?
„Parametry výběru operátora pro vaše dítě se nijak zvlášť neliší od dospělácké verze. V zásadě je třeba si rozmyslet, jak moc pevnou vazbu si chcete k operátorovi vytvořit. A to jak po stránce anonymity – zvolíte-li předplacenou kartu, tak co se týče časového závazku, kdy se rozhodujete mezi smlouvou na dobu určitou a neurčitou,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Kromě těchto dvou faktorů může k rozhodnutí o volbě vhodného poskytovatele přispět také další důležitý aspekt, jímž je takzvaná tarifikace. Jde o způsob, jakým operátor účtuje uskutečněný hovor po první provolané minutě – zda po sekundách (60+1), půl minutách (60+30) nebo minutách (60+60).
U výběru tarifu, respektive jeho doplňkových služeb, už se ale podoba produktů v závislosti na věku uživatele poněkud liší. Kromě obligátních kritérií, která musíte zhodnotit i při volbě tarifu pro sebe (tedy nejčastěji čerpaného typu služby, množství dat či volání do vlastní sítě zdarma), se u nabídky pro malé telefonisty zaměřujte především na škálu funkcí, jež umožní z vaší strany nastavení a kontrolu.
Co všechno je možné přizpůsobit? „Především blokaci volání na drahá audiotextová čísla, blokaci mezinárodních hovorů, multimediálních zpráv a drahých, takzvaných prémiových SMS. Dále je možné u dětských tarifů nastavení limitu na volání a limitu či úplného vypnutí mobilních dat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: „Abyste měli přehled nad službami čerpanými dítětem, je velice užitečné zřízení samoobsluhy, která umožňuje mít nonstop přehled nad aktuální útratou a měnit nastavení služeb. Přístupové heslo ale z logiky věci nesmí přijít do rukou dítěti.“
Pokud jste si již ujasnili, co je pro vás důležité při výběru operátora i konkrétního tarifu, nastává správný čas připojit k favorizovaným parametrům odpovídající typ služby. Z jakých možností můžete pro své potomky vybírat? Odhlédneme-li od nejrůznějších firemních či jiných úzce profilovaných tarifů, nabízejí se v zásadě tři varianty:
- Předplacená karta – je oblíbeným řešením především u menších dětí, které se teprve učí s telefonem zacházet. Má své nevýhody v podobě dobíjení kreditu a nemožnosti hovoru při jeho vyčerpání. Na druhou stranu touto cestou zabráníte vysokým účtům za telefon i složitému blokování čísla u operátora v případě ztráty či odcizení přístroje.
- Smluvní tarif s paušálem – uplatní se u starších dětí s větší potřebou volání i písemné komunikace. Doporučujeme však tarif bez pevného závazku (opět kvůli riziku ztráty telefonu) a také nastavení měsíčního limitu na volání i čerpání dat.
- Rodinný tarif – patrně nejkomfortnější varianta, kdy platíte paušální částku (dnes vesměs již za neomezené volání a zprávy), a k tomu máte k dispozici několik dalších čísel s rozdílnými službami. Pozor si dejte pouze na to, že u některých operátorů bývá balíček dat sdílený, tedy společný pro celou rodinu.
Užitečným nástrojem při výběru tarifu je nezávislý srovnávač mobilních tarifů ZDE. Bezplatně a anonymně pomůže najít nejvhodnější tarif či předplacenou kartu podle počtu využitých minut, SMS a mobilních dat.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva