dTest: Plavec nebo posádka plavidla? Tak či tak je třeba znát pravidla chování na vodních cestách

11.08.2021 14:58 | Zprávy

Pokud plánujete strávit zbylé letní dny na lodi, motorovém člunu či třeba šlapadle, měli byste znát pravidla plavebního provozu a značení, které se používá v rekreační plavbě. Budete-li si půjčovat plavidlo v půjčovně, nezapomeňte se seznámit i s jejím provozním řádem a zkontrolovat stav a vybavení plavidla před jeho převzetím.

dTest: Plavec nebo posádka plavidla? Tak či tak je třeba znát pravidla chování na vodních cestách
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Každý, kdo vede plavidlo nebo je členem posádky či cestujícím, se stává účastníkem plavebního provozu. Vodní toky, jezera, nádrže, rybníky a jiné vodní plochy, na kterých lze provozovat plavidla, jsou totiž vodními cestami a provoz na nich se řídí pravidly plavebního provozu a značením.

Na vodních cestách je možné zřizovat půjčovny malých plavidel. „Ty můžou být umístěny pouze na místech, kde jejich provoz neohrozí bezpečnost a plynulost plavebního provozu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A upozorňuje: „Pokud nahlédnete do provozního řádu půjčovny, měli byste v něm kromě údajů o půjčovně najít i smluvní podmínky, informace o výbavě plavidla, základní pravidla plavebního provozu a důležitá telefonní čísla.“

Před převzetím plavidla se seznamte s příručkou uživatele, která musí obsahovat základní údaje o plavidle a jeho obsluze, pokyny pro jeho ovládání či seznam vybavení. Důležité je zkontrolovat, zda se na plavidle nachází veškeré vybavení uvedené v příručce, jako jsou například vyvazovací lana, pádla, vesty, svítilny, kotvy, lana či záchranné kruhy.

„Po vyplutí na vodní cesty musíte zachovávat přiměřenou opatrnost a chovat se tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu, lidského života nebo zdraví, ke škodě na majetku, nehodě nebo vzniku překážky či znečištění vodní cesty. Pro bezpečnou plavbu musíte znát zejména pravidla pro vzájemné potkávání plavidel, včetně přednosti v plavbě,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová. Opomenout nelze ani znalost základního plavebního značení umístěného na hladině, březích a stavbách na vodní cestě a rovněž zvukových a světelných signálů. Lodě totiž dávají zvukovými signály znamení například o změně směru jízdy či o nebezpečí kolize a nouzi.

Vůdce plavidla musí rovněž vědět, jak má míjet koupající se osoby a jak je obeplout. Koupající se osoby či osoby na nafukovacích lehátkách jsou také účastníky plavebního provozu. Platí pro ně zákaz křížit trasu přibližujícího se plavidla, povinnost dodržovat bezpečnou vzdálenost od plavidel či zákaz plavat v přístavu, na trase přívozu či některých částech vodních cest.

„Za porušení pravidel plavebního provozu lze plavcům uložit příkazem na místě pokuty až do výše pěti tisíc korun a vůdcům plavidel pokuty za nerespektování plavebního značení či zvukových a světelných signálů až do výše několika desítek tisíc korun,“ varuje Eduarda Hekšová.

Základní pravidla plavebního provozu, nejpoužívanější signální znaky a další informace týkající se provozu na vodních cestách či seznam uzavřených vodních ploch pro bezpečné koupání jsou dostupné na webových stránkách Státní plavební správy ZDE.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

20:16 Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

Jihočeský kraj slaví dvojí úspěch na sportovním poli. Města Tábor a Jindřichův Hradec získala titul …