Datum prvního září a tedy začátek školního roku inspiroval dramaturgii pořadu Michaely Jílkové k tomu, aby předestřel divákům nápad ministra školství Josefa Dobeše na uzavírání smluv s rodiči. Dobeš chce totiž mít od nich vynucený souhlas k tomu, aby učitelé mohli enormně zlobivé děti vylučovat z vyučování a pak je posílat k psychologům. Jenže jak se v pořadu ukázalo, nikdo z hostů - a nakonec ani sama moderátorka Jílková - Dobešovu nápadu moc nerozuměli.
Dobeš ale již dříve vysvětlil, že vychází ze své terapeutické praxe, kdy takových minismluv uzavíral desítky. V první fázi chce otevřít diskuzi na toto téma, pak na bázi dobrovolnosti zapojit zúčastněné strany a dokázat, že to má přínos. Teprve další krok je paušální zavedení a vymahatelnost.
Jenže například dětský psycholog Václav Mertin k tomu ve studiu uvedl, že takovou smlouvu pokládá za velký problém. „Já sám pokládám za nešťastné, že to začíná tou smlouvou, protože jsou podstatnější věci ve školství, které je potřeba řešit," zmínil Mertin.
Když podle něj dítě nezvládá učitel, tak ho nemůže na dálku zvládnout ani rodič. Navíc Mertin podotkl, že další nápad, kdy by měly být zlobivé děti vylučovány z vyučování a posílány k psychologům, je také úplně mimo.
Ředitelé škol: Smlouva malé zbojníky nezkrotí
K Mertinovi se dokonce přidali i dva ředitelé základních škol Bohumil Kettner z Prahy a Petr Vašíček z Bernartic. „Žádná smlouva problém vzrůstající agresivity dětí nevyřeší. Máme školský zákon, kde jsou také stanoveny práva a povinnosti rodičů. Navíc ředitel musí vydat i školský řád, v němž je například obsaženo kromě zajištění povinné školní docházky pro děti i jejich povinnosti. „Když bych byl rodič, proč já bych podepisoval nějakou smlouvu jako rodič, když bych věděl, že mohu být i sankcionován?" otázal se například Kettner.
Jenže ministr Dobeš si stál svéhlavě na svém. „Jde zatím skutečně o debatu na toto téma, zatím nic konkrétního nepřipravuji," ubezpečil s úsměvem. Podle něj jeho nápad vychází z britského modelu, kde také za chování dětí ve školách zodpovídají rodiče. „I u nás se stává, že rodič je velmi vytížený a není odpovědný za to, co dítě dělá dopoledne a učitel je pak bezmocný," řekl s připomenutím, že za jeho návrhy stojí i celá koalice, neboť nápad při jednání koaliční K9 také představil.
Rodiče: Ani dospělí nechodí k psychologovi, tak proč dítě?
Proti Dobešovi se ale nakonec postavili a dvě maminky žáčků základních škol. Zatímco Renata Nosáková považuje nápad Dobeše za úplně špatný, tak Marie Šprynglová zmínila, že pokud by její děti ve škole zlobily, tak by je prý „doma propleskla." Je přesvědčena o tom, že rodiče by spíše měli více komunikovat s učiteli a nejenom věřit dítěti, protože to sice něco doma slíbí, ovšem v kolektivu stejných zbojníků se pak chová jinak.
„Ani dospělí nechodí k psychologovi, natož dítě, není to u nás zvykem," doplnila pak k tomu Renata Nosáková.
Všichni přítomní se ale nakonec shodli na tom, že je třeba, aby učitelé uměli děti zabavit po celou dobu vyučování, neboť dítě, které je zabavené, tak vnímá i to, co mu učitel říká, a nemá čas na zlobení.
Foto: Hans Štembera
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb