Miloš Zeman je dlouhodobým zastáncem a propagátorem projektu, a to nejen pro funkce, které by vykonával po svém dokončení, ale už během výstavby by zaměstnal desítky tisíc lidí a podle prezidenta by pro financování rozsáhlé vodní stavby bylo možné využít fondy Evropské unie.
Europoslanec Vojtěch Mynář při štrasburské vernisáži výstavy o kanálu DOL dal do jisté míry za pravdu kritikům, že jde o megalomanský projekt. Druhým dechem pak ale dodal, že celá řada velkých projektů v historii byla nejprve označována za megalomanské, nakonec však plní svoji úlohu třeba ještě nyní.
Jakub Krčín byl také megaloman
„Kritikům projektu bych vzkázal, že je asi tolik megalomanský jako projekt rybníkářské soustavy Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan, který je dnes jedním z klenotů české krajiny,“ uvedl k tomu ve středu ve Štrasburku prezident Zeman.
Vojtěch Mynář v komentáři pro ParlamentníListy.cz vysvětlil, proč výstavu i konferenci o kanálu Dunaj – Odra – Labe pořádal přímo v Evropském parlamentu. Cílem mezinárodní konference ve Štrasburku prý bylo vyslovit projektu podporu na mezinárodní úrovni. Koneckonců k financování výstavby by měly dle dosavadních plánů pomoci právě fondy EU.
Špatná dopravní vodní síť poškozuje hospodářství
„Jsem rád, že výsledkem je kvalitní memorandum, které nastiňuje další postup při přípravě dokončení vodního koridoru. Nyní se musíme soustředit na urychlené zpracování kvalitní studie proveditelnosti a přípravu kladného stanoviska dotčených států,“ řekl Mynář.
Podle něho trpí evropská síť vodních cest ve středoevropské oblasti zásadní nekonzistentností, která plyne zejména podceňováním vnitrozemské plavby v Česku, Polsku a Slovensku. A to má pak zákonitě negativní vliv na hospodářský rozvoj daných regionů.
Vodní koridor Dunaj – Odra – Labe je dlouho připravovaný projekt, který by propojil Severní, Baltské a Černé moře. Mezi jeho nejvýraznější zastánce patří právě český prezident Miloš Zeman, který v jeho prosazování dosáhl například shody při loňském setkání s polským prezidentem Komorowskim ve Varšavě. Podle Zemana by kanál nesloužil zdaleka pouze k dopravním účelům, ale plnil by také funkci energetickou, vodohospodářskou, rekreační a sloužil by i jako ochrana proti povodním.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka