Důvod je evidentní, vysvětluje ekonomický expert Petr Zahradník. „V Polsku nebyla recese v podstatě žádná, nebylo tedy nutné sahat na mzdy, aspoň ne tak radikálně. V Polsku na rozdíl od nás neměli krizi, a tak nebyl důvod k radikálním úsporným opatřením.“ Na slabých výsledcích maloobchodu v Česku se podle ekonoma Jiřího Cihláře stále projevuje i zvýšení sazeb DPH z loňského i letošního roku, které vedlo ke zvýšení cen.
Nízké nákupy ovlivňuje pesimistická nálada
Petr Zahradník je přesvědčen, že zvýšení DPH už v březnových statistikách nehrálo takovou roli. „Logika by pravila, že v momentu zvýšení DPH v lednu budou nyní tržby stagnovat, protože se nic dramatického nestalo, ale když dál meziročně poklesnou o tři procenta, je to spíš zaviněno psychologickým blokem a opatrností lidí,“ řekl ParlamentnímListům.cz, že efekt DPH je už ve výdajích zabudovaný, proto vidí jako hlavní důvod psychologickou bariéru. „Nálada je velmi defenzivní, pesimistická, což ovlivňuje chování obyvatel víc než čirá ekonomická realita,“ vysvětlil Petr Zahradník.
Tabulky a statistiky k propadu maloobchodu ZDE

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová