Vše začalo nespokojeností s plánem na rekonstrukci hlavní dálniční tepny D1. Jančura totiž upozornil na to, že vybraný projekt de facto znamená postavení celé dálnice znovu. Rekonstrukci by přitom podle něho bylo možné realizovat o dvě třetiny levněji i rychleji. Zatím se ale nesetkal s úspěchem.
Vedení ŘSD prý slíbilo nápravu
„Kdyby byla vůle Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstva dopravy, tendry na opravu D1 by se samozřejmě zrušit mohly. My se v tom angažujeme dál, do čtrnácti dnů založíme nadační fond, který bude tyto dopravní stavby obecně řešit,“ prozradil redakci Radim Jančura.
Šéf ŘSD David Čermák prý přislíbil, že rekonstrukce dalších úseků se budou provádět už způsobem, který vyžaduje zákon. „Znamená to, že bude zpracována poctivá studie proveditelnosti. Bude třeba porovnat všechny možné způsoby vedení opravy a převést to i na porovnání peněz při zohlednění délky trvání opravy a vlivu na životní prostředí. Toto nám bylo slíbeno a řečeno, že na tom ŘSD pracuje,“ řekl byznysmen.
„Zmíněný nadační fond bude řešit všechny infrastrukturní stavby. Nejdříve silniční a poté i železniční,“ upřesnil zaměření vznikající organizace.
Je třeba rozbít betonovou mafii
Na další problém ve vztahu k dopravě upozornilo šetření Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle jeho závěrů je výběr mýta, který zajišťuje společnost Kapsch, pro stát nevýhodný. Spolkne totiž celou polovinu výnosů. Oproti tomu dálniční známky stojí jen sedm procent z celkových výnosů.
„Všichni víme, jak projekt Kapsch vznikl… S tím teď nic neuděláme, ale pokud se výběr mýta bude rozšiřovat na další silnice, věřím, že se půjde cestou otevřeného tendru a nikoli opět bez výběrového řízení. To je priorita,“ míní Jančura.
Firma Pragoprojekt, profesor Lehovec z ČVUT…
Pokud mají být dopravní stavby pro český stát výhodné, je nutné podle Radima Jančury zaměřit pozornost jasným směrem: „Rozbít takzvanou betonovou mafii. Co to je? Jsou to jednak stavební firmy, které si už dneska jdou po krku, takže už moc k té betonové mafii nepatří. Pak jsou tu projekční firmy jako Pragoprojekt, a. s., která je častým projektantem pro ŘSD, a dostávají to často bez výběrového řízení,“ odhaluje podnikatel.
„Ta firma je schopna projekt udělat za velmi malý peníz, protože za to dostanou od někoho zaplaceno jinak, aby bylo možné projekt udělat ve výsledku co nejdražší. Přestavbu D1 dělal také Pragoprojekt,“ sděluje dále.
Tím však prý pomyslná chobotnice betonové mafie nekončí. „Potřebují k tomu i odborníky, takže součástí této mafie jsou různí pseudoodborníci, nejčastěji z akademické půdy. Nejčastějším odborníkem, který se účastní tohoto mafiánského spolčení, je třeba pan František Lehovec, profesor z ČVUT. Ten je schopen pro ŘSD říct cokoli, co chtějí. Dokonce v té nejčernější době ministra Řebíčka tvrdil, že Česká republika staví nejlevnější dálnice v Evropě,“ pokračuje Radim Jančura pro server ParlamentníListy.cz.
Stanovisko všech napadených Parlamentnílisty.cz zjišťují.
Staví se prý podle špatných projektů
„V případě dostavby D1 řekl úplný nesmysl, a proto se nebojím říct, že je součástí této mafie. Tvrdil, že nelze dálnici rozšiřovat o 75 centimetrů dovnitř, neboť to nesplňuje nějaké normy. To ale není pravda. A naším cílem je tuto betonovou lobby rozbít,“ plánuje majitel Student Agency.
V případě současného vedení ŘSD však Jančura míní, že se věci obrací k lepšímu. „Teď přichází doba, kdy se začínají tendry dělat férově. V případě Davida Čermáka si myslím, že tam o žádnou korupci nejde, protože jsou výběrová řízení otevřená. Díky tomu cena projektů klesla o čtyřicet procent. Jsou tu ale stará vedení ŘSD, která připravovala projekty, na nichž dnešní vedení staví. Naším cílem je tedy revidovat všechny již zpracované projekty,“ dodal pro ParlamentníListy.cz Radim Jančura.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka