ŘSD si vezme úvěr ve výši až 30 miliard, píše týdeník

24.10.2011 6:25 | Zprávy

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) plánuje změnit příspěvkovou organizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost, která si vezme úvěr 20 až 30 miliard korun. Tedy ve výši, jaká bude chybět na financování dopravní infrastruktury už v letech 2013 až 2015. Píše to v nejnovějším vydání, které vyjde v pondělí, týdeník Euro.

ŘSD si vezme úvěr ve výši až 30 miliard, píše týdeník

Úvěr by se přitom podle týdeníku neměl stát součástí veřejného dluhu. "Pokud se mi nepodaří transformovat ŘSD do konce roku 2013, budu to považovat za osobní neúspěch," prohlásil ministr dopravy pro Euro.

Bankám se nápad nelíbí

Podobné opatření přitom funguje již v některých evropských zemích, které běžně čerpají na financování dopravní infrastruktury úvěry nebo dluhopisy a splácejí je například z výnosů z mýta. "Velmi dobře a stabilně to funguje například v sousedním Rakousku. Úvěr ovšem nesmí překročit rozumnou míru," řekl Euru expert společnosti Deloitte Jakub Sova.

Záměr ministra dopravy však může narazit na postoj bank. Výstavba dopravní infrastruktury totiž může stabilně počítat jen s příjmy ze silniční daně, dálničních kuponů, podílu ze spotřební daně z minerálních olejů a mýta. To celé dohromady vygeneruje ročně očištěný příjem zhruba 20 miliard korun, přičemž jen na údržbu a opravy infrastruktury by bylo ideálně třeba 15 miliard korun. Zbytek národních zdrojů musí jít ze státního rozpočtu jako dotace.

Další zdroje přitom podle týdeníku ministerstvo dopravy zřejmě nenajde. Pro příští rok si obstaralo část dodatečných příjmů zvýšením mýta o 25 procent a ceny dálničních známek na 1500 korun. Jejich výše se už přiblížila kritické hranici, po jejímž překročení by začaly dosažené výnosy klesat, píše Euro.

Zapojíme firmy, říká Dobeš

Dobeš však neuvažuje jen o bankách. Financujícím partnerem by prý mohly být i samotné stavební firmy. "Možností je financování pomocí factoringu. Umím si představit, že by se úvěr začal splácet třeba za pět let a na platby by šly výnosy z mýta," uvedl podle týdeníku Dobeš. S novými výnosy z mýta ze silnic a druhé a třetí třídy ministr počítá od roku 2015. Soutěž na zhotovitele chce vyhlásit už příští rok, minimálně dva roky ale bude trvat, než se systém zprovozní.

Současný mýtný systém generuje příjmy zhruba šest až sedm miliard korun, každoroční fixní odvody vyplácené firmě Kapsch dosahují 3,5 miliardy korun. Smlouva s Rakušany vyprší v roce 2016, kdy se vybudovaná infrastruktura stane majetkem státu.

Související:

Šéf ŘSD: Dálnice D1 se nebude rekonstruovat, ale modernizovat

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

69  let dělí nejstaršího a nejmladšího zaměstnance Skupiny ČEZ

14:36 69 let dělí nejstaršího a nejmladšího zaměstnance Skupiny ČEZ

Číslo týdne