„Již dnes vychovávají školy absolventy, kteří budou žít ve zcela jiné společnosti, než je tomu dnes. Nástupem globálního trhu a jednotného trhu EU, plným nahrazením lidí ve výrobě roboty, totálním propojením všech spotřebičů na internet, aut bez řidičů a dalších aplikací moderních technologií zanikne do 15 let více než 50 % pracovních míst, které dnes známe. V blízké době se dobře uživí jen člověk, který bude tvořivý, bude umět dokonale používat nové technologie a domluví se v jazyce anglickém,“ uvádí ve svém textu Iveta Hashesh, prorektorka Evropského polytechnického institutu, s.r.o.
Školy prý z toho důvodu musí čekat velká transformace, aby studenti měli šanci na reálné uplatnění v době, která s sebou ponese uvedené změny.
„Tyto požadavky zkoumali akademičtí pracovníci soukromé vysoké školy Evropského polytechnického institutu, s.r.o., společně s učiteli Soukromého gymnázia, střední odborné školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o., v Kunovicích poslední dva roky a výsledky od 1. 11. 2016 zahájila SGaSOŠ v Kunovicích nasazovat do svého programu v první fázi své transformace. Tato střední škola má k tomu mimořádně příznivé předpoklady, protože má malé týmy studentů v denním i víkendovém studiu, má potřebné technologie, dlouhodobě vyvíjí e-learningové a mobilní technologie výuky a vždy kladla jako hlavní cíl svého působení transformaci osobnosti studenta na úspěšného a šťastného jedince. Hlavním cílem práce školy bylo vždy vybavit absolventy takovými kompetencemi, aby byli schopní vést smysluplný život,“ píše dále Hashesh.
- Celý text ZDE: Proměna střední školy pro třetí dekádu 21. století.
Výzkum prý ukázal, že střední školství bude muset v blízké budoucnosti například u každého studenta zjistit, v jaké oblasti je talentovaný, a místo spíše „obyčejného“ učení studentů nějakým znalostem bude důležitější, aby školy naučily studenty se učit.
Důležitá by měla být také zvýšená motivace. „Student musí vědět, proč se co učí a kde to potřebuje a jak to aplikuje,“ stojí dále v článku. „Vzdělávání usiluje o formování slušného člověka, který bude mít úctu k rodičům, lidem a životu a který se bude chtít angažovat při rozvoji společnosti,“ píše prorektorka.
„Přes tento stručný popis projektu změny střední školy je jasné, že nejde o kosmetickou úpravu školních vzdělávacích programů. Jde o zcela nové pojetí role střední školy v nastupující znalostní společnosti. Realizovat takovou školu je v současné době velice náročný úkol učitelů,“ zdůrazňuje Iveta Hashesh.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka