Pro Prahu stejná čísla jako minule
I přesto prý záplava politických materiálů v ulicích českých měst a obcí asi neovlivní volební účast, shodují se oslovení sociologové. „Podle nedávno dokončeného průzkumu veřejného mínění nám vyšlo, že by volební účast v Praze měla být okolo 42 procent. To je přibližně stejné číslo jako v roce 2006. Z regionů bohužel zatím data nemáme," řekl ParlamentnímListům.cz Jan Herzmann ze společnosti Factum Invenio.
Předimenzovaná kampaň prý neovlivnila ani účast ve volbách do Poslanecké sněmovny. „A už tehdy běžela skoro rok. I já osobně bych proto nečekal nějaký vliv na voličskou účast," dodal sociolog.
Vydrží voličům vůle měnit politiku?
Velkou neznámou je volební účast během nadcházejícího víkendu i pro Jana Hartla z agentury STEM. "Nemáme k tomu čísla, a odhadovat si netroufnu. Nicméně pro nás bude nesmírně zajímavé sledovat, zda ten ohromný vzestup politické aktivity občanů, respektive jejich vůle něco změnit volbou, bude pokračovat i v rámci komunálek a senátních voleb, či zda budou tyto v pořadí druhé volby vnímat jako záležitost nižší kategorie, podobně jako berou volby do europarlamentu," uvedl Hartl.
Volební kampaň před komunálními volbami 2010 připomíná výrazně tu, která předcházela volbám do Poslanecké sněmovny. Politické strany, proklamující počátkem června nutnost šetřit po vyčerpávající, téměř rok trvající kampani, předvedly pravý opak. Výjimkou je pouze Sobotkova ČSSD, která už nezopakovala to, čemu zejména občané Ústí nad Labem říkali „oranžový nálet".
Reklamním agenturám kampaň pomohla
Ostatní strany ale v předvolební propagaci nepolevily, ba naopak. Například v Praze, o kterou bude podle všeho soutěžit především TOP 09 s ODS, zdobí lídři obou partají většinu plakátovacích ploch. Obchodníci z reklamních agentur to přijímají s povděkem, jejich firmy kampaň zachránila před dopadem krize.
„V tomto roce spíš inzerce komerčních klientů o něco málo klesla, avšak díky dvěma volebním kampaním je celkové procento útrat u nás o něco vyšší než loni," řekl ParlamentnímListům.cz zástupce jednoho z provozovatelů sítě billboardů, který se na kampaních stran podílí asi 15 procenty.
V říjnu 2006 byla celková účast ve volbách do zastupitelstev měst a obcí 46,3 procent. V Praze přišlo k volbám do zastupitelstva hlavního města a městských částí 42,17 procenta voličů.
Související:
Strany chtějí limity, poslední rok je stál přes miliardu
Křížek není kroužek, varuje Lebeda
Kroužkování může vést ke zvolení dalších Jančíků, varuje politolog
Voličská revoluce trestala všechny parlamentní strany, míní Lebeda
Průzkum: Komunální volby okopírují sněmovní. Odborník pochybuje
V komunálních volbách kroužkování smršť nezpůsobí
Strany by rády omezily kroužkování. Je to však sebevražda
Hitem se stalo kroužkování: Marek Benda ano, Petr Benda ne
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek