Kritikové neprůhledného výběrového řízení nejvíce poukazují na fakt, že hlavním kritériem zakázky nebyla cena, která měla váhu pro posuzování pouze 30 procent, ale nekonkrétní velmi subjektivní hodnocení „kvalita nabídky" která tvořila 70 procent váhy při výběru.
Zakázku tvrdě kritizuje opoziční Strana zelených, jejíž zastupitel Martin Ander rovněž požaduje zprůhlednění všech postupů, které výběr provázejí. Zatím je jasné pouze to, že Rada města Brna schválila pro studii Strategie parkování ve městě Brně firmu Mott MacDonald s nabídkou za 4 668 000 korun. Náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) kritiku jednoznačně odmítá a tvrdí, že město kladlo důraz na kvalitu.
Vyhozené peníze?
"Levná strategie, z které bychom získali obsahově nedostatečnou studii, by byly vyhozené peníze," uvedl pro ParlamentníListy.cz náměstek Kotzian. Podle něj hodnotící komise rozhodovala na základě 16 dílčích kritérií a vybrané firmy jsou renomované.
"Hodnocení dávalo obrovský prostor pro členy hodnotící komise," uvedl Ander. Podle něj firmu vybírali čtyři zastupitelé a jeden úředník, kdy vlastně ani nemuseli brát zřetel na žádná kvantitativní hlediska. Zelení chtějí, aby město zveřejnilo podrobnosti o hodnocení jednotlivých nabídek. Zelení jsou rozhodnutí obrátit se i na i na Transparency International, nevládní organizace má posoudit objektivnost hodnotících kritérií. Zvažují i zaslání podnětu antimonopolnímu úřadu. Strana ještě počká, zda proti tendru nedají námitky k zadavateli účastníci výběrového řízení.
Radnice si z kritiky zřejmě mnoho nedělá
Kritizovaný náměstek za ODS Kotzian se však nebrání ani přezkumu tendru ze strany externích orgánů, například Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle Kotziana jsou připomínky zelených legitimní.
"Kdybych byl v opozici, sám bych se na to ptal. Odmítám ale nařčení z jakékoliv manipulace, uvedl Kotzian. Podle něj je dokumentace zakázky k dispozici kontrolním orgánům magistrátu. Nebrání se ani přezkumu tendru ze strany externích orgánů, například Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Brněnská radnice chce mít dokument, který navrhne ceny parkovného, umístění parkovišť i parkovacích zón, do roka. Mělo by z něj být jasné například to, kde v Brně budovat odstavná parkoviště, jak parkování na nich propojit s cestování hromadnou dopravou, zda a kde volit rezidenční parkovací zóny a kolik vybírat na parkovném. Do soutěže se přihlásilo pět firem, radnice jich oslovila více než deset. Nabídly ceny od 2,3 milionu korun po 4,7 milionu. Podle Andera cena tendru nakonec o půl milionu převýšila předchozí už nadsazené odhady magistrátu.
Lehkomyslné plýtvání
„V době, kdy vedení města připravuje zásadní rozpočtové škrty, je výběr nejvyšší cenové nabídky neobhajitelný. Jak mají občané věřit, že připravované šetření v rozpočtu bude promyšlené, když se na druhé straně takto lehkomyslně plýtvá," přisadila si členka zastupitelstva města a starostka čtvrti Nový Lískovec Jana Drápalová pro ParlamentníListy.cz.
Zelení rovněž ostře kritizují skutečnost, že zadávací dokumentace k výběrovému řízení, které bylo vypsáno již v dubnu 2011 nebylo vůbec nikde zveřejněno. „Na chybně nastavená kritéria zadávání veřejných zakázek jsme už také upozorňovali v komisi dopravy v lednu letošního roku. Připomínky však rada zcela ignorovala, doplnil Ander.
Dále čtěte:
Onderka (ČSSD): Brno uspělo v čerpání financí z EU - dobuduje Metropolitní síť
Onderka (ČSSD): Brno oživí svoji zoologickou zahradu
Brněnský okruh se škrtacího pera Bárty vyhnul. Stavba bude pokračovat
Foto: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Martin Šimák