Již nějakou dobu se Agrární komora ČR zabývá privátními značkami supermarketů, tedy výrobky, které si řetězce nechají dodat ve svých obalech a prodávají je za nižší cenu než výrobky „značkové“.
„Stejné mléko (rozdíl 0,1 g tuku) od stejného výrobce, ve dvou různých obalech, ale každé za výrazně jinou cenu. Zatímco supermarket má na své privátní značce obchodní přirážku jen v řádu několika korun, na originálním výrobku od mlékárny si přihodí i přes 20 Kč,“ popsala tento rozdíl AK ČR u mléka a dodala: „Takhle se dělá byznys. Obchodní řetězce uměle vymýšlejí své marketingové značky a vytlačují na okraj zájmu zákazníků původní značkové výrobky. Možná by stačilo snížit své marže u tradičních produktů a potraviny by rázem mohly zlevnit.“
Původně obrázek doprovázela i fotografie, ze které bylo možné hned poznat, že se jedná o výrobek značky K-Jarmark, tedy privátní značku Kauflandu. Ovšem na Agrární komoru ČR se prý obrátili právní zástupci Kauflandu právě kvůli zobrazení loga značky.
Mléko K-Jarmark:
Zdroj Potraviny na pranýři
Od té doby už organizace začala logo privátní značky rozmazávat. Zmínku o řetězci však ponechala, například když upozornila na velmi podobné (jeden s 3,7 % tuku, druhý s 3,5 %), ale cenově jiné jogurty (jeden za 21,90 Kč, druhý za 29,90 Kč). Tento rozdíl cen byl dokumentován v Lidlu.
Podobně se řetězec, tentokrát již nejmenovaný, zachoval u smetany, kterou od mlékárny Kunín nabídl za 29,90 Kč, u své privátní značky šel však na cenu 16,90 Kč.
Sama Agrární komora ČR uvádí, že upozorňováním na privátní zančky „píchla do vosího hnízda“. „Z jednoho řetězce se na nás dokonce obrátili právníci, že jsme si dovolili zobrazit logo privátní značky. Obrázek jsme nakonec museli upravit,“ přiznali.
Nicméně, na praktiky upozorňují dále, kupříkladu u mléka. „Mlékárna vyrobí úplně stejné mléko, ale pro obchodní řetězec ho zabalí do obalu privátní značky řetězce. Tento výrobek je většinou výrazně levnější, protože supermarkety tlačí na co nejnižší nákupní cenu. Ptáte se, proč na to výrobci přistupují? Protože obchodní řetězce si takhle často podmiňují veškerý odběr od výrobce. Pokud ‚privátku‘ nedodají, supermarket hrozí, že přestane odebírat značkový produkt výrobce. Jak vidíte, řetězce tvrdě a nevybíravě diktují podmínky na trhu,“ míní komora a sarkasticky dodává, že je to asi „z lásky k Česku“.
Ovšem tlak se podle komory vyplácí. „Nedávno jsme uveřejnili fotografii z jednoho nejmenovaného velkého řetězce, jak si mastí kapsu na značkovém výrobku, zatímco privátní výrobek od téhož výrobce se stejným obsahem a ve stejné kvalitě je výrazně levnější. Nově supermarket u značkového mléka snížil cenu. Zřejmě na náš podnět. Děkujeme všem za sdílení příspěvku, který ukazoval na tuhle drsnou obchodní praktiku. Možná jsme díky tomu donutili řetězec jednat ve prospěch spotřebitele. Máme z toho velkou radost,“ svěřili se v organizaci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas