Ještě před několika dny to vypadalo, že konec spalovacích motorů, i když s ním mnozí nesouhlasí, bude v EU neodvratnou realitou.
V únoru lídr této agendy, místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, v Evropském parlamentu hlasitě volal se zaťatou pěstí, že „probíhá průmyslová revoluce, ať se vám to líbí, nebo ne“.
Evropský parlament nakonec schválil, že po roce 2035 má být zakázán prodej automobilů se spalovacími motory.
Z českých europoslanců hlasovali pro Piráti Markéta Gregorová, Mikuláš Peksa a Marcel Kolaja. A také Luděk Niedermayer, který varoval, že v případě nepřijetí dohody by automobilový průmysl měl zmatky, které by ho devastovaly.
Proti hlasovali europoslanci zvolení za SPD Hynek Blaško a Ivan David, čtveřice ODS Jan Zahradil, Alexandr Vondra, Veronika Vrecionová a Evžen Tošenovský, dále europoslanci ANO Martina Dlabajová, Martin Hlaváček, Ondřej Knotek, Ondřej Kovařík plus Radka Maxová, členka klubu socialistů. Také předsedkyně KSČM Kateřina Konečná a Michaela Šojdrová od lidovců.
Stanislav Polčák a Jiří Pospíšil se zařadili k 21 poslancům, kteří se hlasování zdrželi a Tomáš Zdechovský s Ditou Charanzovou při hlasování chyběli.
Automobilový expert Filip Turek si při komentování iniciativy pro ParlamentníListy.cz nebral servítky. Hovořil o „zelených khmérech“ (po vzoru radikálních reformátorů v Kambodži, kde se velké plány na přestavbu společnosti zvrhly v genocidu) a o duševních mrzácích, které jednou historie bude soudit.
„Odborná veřejnost samozřejmě bije na poplach a my, kteří jsme odbornou automobilovou veřejností, vyslyšeni zásadně nejsme. Nebyl však vyslechnut ani německý ministr dopravy, který poukazoval na závislost 600 000 rodin na výrobě aut se spalovacími motory, nejsou vyslechnuti představitelé automobilek,“ popsal průběh vyjednávání.
Zejména pak Turka nadzdvihl nápad, že by se podnikatelé měli daňově i legislativně motivovat k tomu, aby coby služební vozidla preferovali elektromobily. Včetně krajního řešení, že by se jim určitý podíl elektromobilů ve firemním autoparku prostě nařídil. „Kombinace hlouposti, tedy neznalosti základních ekonomických principů, základních principů vyspělé společnosti, základní nepochopení smyslu podnikání, tedy soustavné činnosti tvořené za účelem zisku, a neznalosti principu koloběhu peněz v ekonomice s něčím ještě horším. Se získáváním levných voličských hlasů primitivních závistivců,“ zhodnotil ty, kteří o zákaz usilují.
Švédské předsednictví EU ale v minulém týdnu pozastavilo realizaci plánu na úplné zastavení prodeje automobilů se spalovacími motory. Vzniká tak otázka, co se ve věci bude dít dále.
Ve studiu Událostí, komentářů o dalším osudu velkého plánu EU na dekarbonizaci automobilismu debatovali europoslanci Alexandr Vondra a Marcel Kolaja. Vondra jako zástupce ODS plány na úplný zákaz dlouhodobě kritizuje, Kolaja ve frakci evropských Zelených, kam čeští Piráti patří, hlasoval pro tento návrh.
„Já doufám, že výroba automobilů na spalovací motory přežije,“ zahájil Alexandr Vondra. Podle něj bychom se jejich zákazem zbavili té největší konkurenční výhody německého a českého fortelu, kterému Číňané konkurovat nedokáží, zatímco u aut na elektrický pohon je to jinak.
„Je úplný nesmysl se upnout jenom na elektromobilitu,“ zdůraznil Vondra, který má velkou radost, že Německo konečně změnilo názor. „Pracovali jsme na tom celý loňský rok,“ dodal.
Pirát: Dohody se mají dodržovat
Kolaja namítal, že povolení prodeje pouze pro bezemisní vozidla od roku 2035 neznamená zákaz spalovacích motorů, jak se Vondra snažil tvrdit. Automobilkám prý nikdo nenakazoval, aby se vydaly „cestou elektromobility“, ale spočítaly si, že je to pro ně nejvýhodnější.
České předsednictví podle něj dohodu o prodeji automobilů od roku 2035 dokázalo vyjednat, a že se teď debata znovu otevírá je pro nás škoda. „Byla to velmi dobrá práce českého předsednictví, a jestli je teď ta dohoda ohrožena, tak to není dobrá zpráva pro reputaci České republiky, která by teď měla bojovat o to, že ten kompromis bude dodržen“.
„Dohody se mají dodržovat,“ dodal Pirát. Je to podle něj navíc nebezpečný precedent, že se členské země budou snažit měnit a torpédovat i jiné dohody, které už Evropský parlament schválil.
„Takhle Evropa nemůže fungovat,“ protestoval místopředseda Evropského parlamentu a první místopředseda Pirátů. Z neserioznosti obvinil jmenovitě ministra dopravy Kupku z ODS, který rozbíjí uzavřené dohody.
„Ale houby,“ pravil rozvážně Alexandr Vondra. Pirátovi připomenul, že doposud žádná dohoda není, chybí souhlas Evropské rady a Evropský parlament přijal návrh jen velmi těsně.
České předsednictví podle něj nemohlo udělat více, protože v říjnu ještě byl zcela jiný pohled na elektromobilitu v Německu a kvůli tomu chyběla v EU podpora k přehodnocení plánu dekarbonizace.
„Pan Kolaja je v europarlamentu člen frakce Zelených,“ objasnil protivníkův postoj.
Ke změně pohledu v Německu a ve významné části EU podle Vondry došlo za minutu dvanáct, ale naštěstí k němu došlo. Příčinou bylo podle něj mimo jiné i to, že Evropská komise nedodržela své sliby, že striktní koncept dekarbonizace bude kompenzován mírnější verzí emisní normy Euro 7.
„Pravý opak je pravdou. Já tam budu zpravodajem, je to velmi drakonický návrh, který pokud by byl přijat, tak jak je navržen, by znamenal konec spalovacích aut nižších kategorií, modelově třeba Škody Fabia, už během dvou tří let“. To by byl drtivý zásah do možnosti nižších a středních vrstev pořídit si auto.
Evropská komise podle Vondry dokonce obelhala i německou vládu. Té slibovala normu, která by postavila syntetická paliva na úroveň elektromobilů.
Syntetická paliva, třeba vodík, mohou mít klimatickou stopu dokonce negativní, protože odebírají CO2 ze vzduchu. Což rozhodně není případ elektromobilu, který má „výfuk“ v podobě elektrárny třeba v Tušimicích nebo jiné uhelné elektrárně.
Kolaja si na druhé straně telemostu pod logem „European Pirates“ zachmuřeně psal poznámky a pak Vondrovi řekl, že míchá několik věcí dohromady.
Nějaký slib, že Evropská komise „bude mírná“ v normě Euro 7 prý nebere jako argument. Evropský parlament nebo Evropská rada si totiž mohou, pokud se k tomu najde politická vůle, navrhovanou normu libovolně zmírnit.
„Co se týče argumentu, že elektromobily mají výfuk někde v uhelné elektrárně, tak ten taky není validní, protože energetika je úplně jiné téma,“ pokračoval. Jakým způsobem bude vytvořena elektřina do elektromobilu, to podle Piráta nemůže být spojováno s jejich provozem.
„Do vodíkových motorů se taky musí dodat elektrická energie, která se musí nějak vyrobit, ale o tom už pan Vondra nemluví,“ uzavřel suverénně.
Profesor vysvětloval. Ale Piráta neuspokojil
Profesor Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT, který byl dalším hostem na telefonu, taktéž řekl, že u elektromobilů by byl velmi opatrný na slovo „bezemisní“. „Elektromobily jsou velmi emisní, i z důvodu výroby baterií,“ vysvětloval. Baterie se dnes vyrábějí takřka monopolně v Číně, a tyto čínské továrny vypouštějí velké množství skleníkových plynů.
Pokud jde o syntetická paliva, tak ta podle něj mají ještě jednu výhodu: Jsou nasaditelná okamžitě na všechna novější vozidla. „To jsou paliva dělaná na míru, která jsou z hlediska škodlivých látek dokonce výhodnější, než běžné destiláty z ropy,“ vysvětloval profesor.
Se syntetickými palivy se podle něj experimentuje už mnoho let a umožňují velmi rychlou dekarbonizaci. „Elektromobily jsou a zůstanou velmi drahé, materiály na jejich výrobu jdou úžasným směrem nahoru,“ přidal zprávu z komoditních trhů. Vozový park v ekonomice naší úrovně bude obměňován za elektrický velmi pomalu. Takže pro dekarbonizaci se jeví mnohem výhodnější, aby starší vozidla jezdila na bezuhlíkatá syntetická paliva.
„A co se týče té energetiky, jak se o ní zmiňoval pan Kolaja, tak to se samozřejmě musí posuzovat vcelku, se vším. Vytrhávat to ze souvislosti je zdroj polopravd."
Na dotaz redaktora Kubala pak vysvětloval, že výroba syntetických paliv by musela projít několika kroky. Primárně by se musela vyrábět v jaderných elektrárnách, s elektrolýzou totiž nelze čekat na to, až vám vyjde sluníčko nebo foukne od moře. Jde o proces, který musí běžet kontinuálně.
Druhou potřebnou surovinou je uhlík, v Japonsku se prý celkem úspěšně experimentuje s jeho zachycováním přímo ve fosilních elektrárnách. „Tam je toho CO2 více než v atmosféře, a to násobně víc,“ vysvětloval profesor. Zachytávat CO2 z atmosféry by vzhledem k nižším koncentracím bylo náročnější.
Macek by nezatracoval ani hybridní vozidla kombinující spalovací a elektrický pohon. Pro přechodové období, které ale bude trvat minimálně dvacet let, jsou prý velice nadějná.
Pirátský europoslanec Kolaja reagoval na profesora zachmuřeně: „To, co zde bylo popsáno, bylo po odborné stránce naprosto správně, ale já se obávám, že se to trošičku míjí s ekonomickou realitou.“ Syntetická paliva jsou podle Kolaji dnes drahá a elektromobil se spotřebiteli vyplatí více.
Odborníci se podle něj navíc shodují, že cena elektromobilů bude klesat a vyrovná se ceně aut se spalovacími motory. „Postupně budou levnější, je to strojírensky mnohem jednodušší automobil,“ pustil se do výkladu.
Naštěstí prý vidíme, že prakticky všechny evropské automobilky se elektromobilitě věnují.
Vondra se podíval do kamery: Pusťte si to za dvacet let
Redaktor Kubal se pak ptal Vondry, proč se to automobilkám zase komplikuje, když se jim roky říkalo, že elektromobilita je to nejlepší a mají se na ni orientovat.
Vondra souhlasil, ale tento problém podle něj jde jednoznačně za evropskou komisí. „Ta vytváří neustále systém zákazů, příkazů, pětiletek a podobně,“ navázal europoslanec ODS. On sám by především odmítl preferenci jednoho řešení, měla by být možnost soutěže různých technologií.
„Ať je to otevřené, to je cesta k inovacím, to je cesta ke svobodě, a to je nakonec cesta i ke zlevňování“.
Vondra se netají tím, že bojuje kromě všech nových technologií i za udržení spalovacích motorů.
A pak vyslovil přímo do kamery slova, u kterých by byl rád, aby byla přehrána za dvacet let: „Pokud půjdeme cestou elektromobility, převálcují nás Číňani. Jde tam o baterku a tam má Čína už dneska takový náskok, že ho ani Německo nemá šanci dohnat. Bude to stejné jako se solárními panely."
Pro zemi jako ČR, kde automobilový průmysl tvoří deset procent HDP, by kolaps tohoto průmyslu v důsledku převálcování Čínou byl tragédií, tvrdil europoslanec za ODS.
Český či německý inženýrský fortel podle něj kvalitou může s Čínou soupeřit. Vzdát se toho a jít na porážku kvůli nějakým „povídačkám Franse Timmermanse“ by Alexandr Vondra považoval za nesmyslné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.