Pivařská velmoc je jednoznačně Bavorsko, kde jsou stovky pivovárků, třeba i dva v jednom městečku. A tak prodejny nápojů, tzv. Getränkemarkty praskají ve švech nabídkou stovek druhů piva z mnoha desítek pivovárků.
Země pivům zaslíbená
A ceny jsou téměř neměnné, jako před covidem. Za jedno lahvové i 90 centů. Samozřejmě také přes euro ale najdete. Navíc kvalita je srovnatelná s čepovaným. Velké pivovary mají prodejní akce, ale tam už se něco dává i do marketingu, takže jedno zlatavé můžete pořídit něco málo přes euro. Ale pro Čecha je to láce a ráj – kolem třiceti korun, to přece jde.
Můžete si vzít přepravku nebo jen pár lahváčů. A nebo si udělat virtuální gastronomickou cestu po pivovárcích a namíchat dle chuti a fantazie – od pšenice po speciály.
„Jezdíme sem pravidelně, udělám si zásobu a nemusím se dívat na to, jak někdo lemtá vývar z košťat z petky, to už není ani europivo,“ říká jeden ze stálých českých zákazníků. „A stojí to stejně padesátku dvoulitr, takže co…“
O tomto nápadu snili čeští podporovatelé našich malých pivovárků léta. Že by se něco podobného, co je v Německu – ale také v Polsku – zavedlo i u nás. Skončilo to chabě po Česku, ale alespoň tak – v obchodech i v supermarketech máte ledničku s několika minipivovary. Ovšem takové portfolio najdete jen ve specializovaných hospůdkách povětšinou v Praze či Brně. Velmi sem pronikají polská piva. A speciály, včetně silných stautů nebo dokonce kyseláčů.
...to je ale slast…
Tvrdý alkohol je tu rovněž v nepřeberné nabídce. A zase, v prodejně nápojů, regionální produkty včetně „kořenovice“ z Bavorského lesa, kterou z osobní zkušenosti nedoporučuji konzumovat jako „šláftruňk“, jako to dělají místní.
V marketu ALDI se ale rozjeli. Velký kapitán Morgan za 240 korun. U nás minimálně o polovinu dražší. Velikánského Jägermeistra za 27.99 Euro, tedy 671 Kč. A což teprve víno. Malé čtvrtlitrové lahve za 24 korun. Povětšinou francouzské bílé, rosé, červené. U nás cenově atakuje padesát korun.
„To mě přechází zrak,“ je slyšet v saské ALDI. „Beru flašek, co poberu. Mám na roky vystaráno pro známé a na popíjení,“ hrabe se v lahvích ve velkém prodejním koši postarší muž, který sem přijel z Karlovarska. „A to se vyplatí,“ mrká na okolí, ve kterém převažují – jak jinak – Češi.
Extrémy nejsou
Jak je toto všechno možné? Restaurační služby zůstávají v hladině 7 procent DPH z doby covidu až do konce letošního roku. Spotřební daň na alkohol v Německu stagnuje. Velcí hráči samozřejmě nechtějí dramatické zvýšení, silná na rozdíl od nás je tu pivovarská lobby, naproti tomu ta vinařská je o poznání povolnější – opak u nás jest pravdou…
Spotřební daň u nás dělá více než třetinu ceny alkoholu. Pro zajímavost – nejvyšší jsou tradičně v severských státech a ve Velkém Británii a Irsku. Naopak nejnižší v Bulharsku, Španělsku a na Kypru. Dalo by se tedy říci, že Německo, které je v takovém „zlatém středu“, nebude příliš vybočovat. Má ale svá ochranářská opatření, která si prosadilo v Unii, stejně jako třeba Polsko – na rozdíl od nás.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala