Dobročinná akce, při které je možné pro potřebné nakoupit trvanlivé potraviny a drogerii, probíhá v Česku už několik let.
Příjemci sbírky mohou být senioři, rodiče samoživitelé, lidé bez domova či rodiny v nouzi. Akce se koná ve všech hlavních supermarketech i drogeriích, a partnery jsou charitativní a neziskové organizace.
Potravinová sbírka je i politickým tématem. Ministr práce Marian Jurečka například vloni podarováním potravinové banky zahajoval ostravský sjezd lidovců.
Reklamu si s košíky plnými těstovin či drogerie rády dělají i firmy.
Především má ale jít o mezilidskou solidaritu občanů. „Sbírka potravin je dnem solidarity, při kterém může každý pomoci tím nejjednodušším způsobem, darem trvanlivých potravin a drogerie,“ nabádá zákazníky supermarket BILLA.
„Už vám to tady napsalo dost lidí, ale potřebujete to slyšet zas a znova: Snižte si ty vaše přepálený marže, a potravinovou sbírku bude potřebovat o polovinu méně lidí,“ přišla reakce. Supermarket podle pisatelky nasazuje vysoké marže na potraviny a pak se tváří jako svatoušci, co zachraňují svět potravinovou sbírkou.
„Marže máte u nás větší, než v Německu,“ přidal se jiný zákazník. Názor, že BILLA patří celé roky mezi nejdražší, zazníval v debatě častěji.
Debaty o maržích supermarketů se vedou dlouhodobě, intenzivněji zejména před svátky, kdy některé položky zdražují o desítky procent. Zatímco Tomáš Prouza, který vede svaz prodejců, vždy ukazuje na výrobce a zemědělce, ministr Zdeněk Nekula na tiskové konferenci řekl, že zjištění, jaká inspekční orgány v supermarketech udělaly, jsou ještě horší, než očekával.
Jiná zákaznice s negativním postojem ke sbírce se v debatě podělila o zkušenost, jak rozdělování takové potravinové sbírky vypadá. Kromě maminek či důchodců se tam objevují Ukrajinci, kteří přitom mají vlastní výdejní místo jinde, ale přesto se staví do této fronty. A třešničkou na dortu jsou prý opilci, nasávající už ve frontě.
K tomu další zákaznice přispěchala s vlastním zážitkem, po kterém rozhodně nemá chuť podporovat „bezďáky“. Jednomu povalujícímu se před supermarketem prý zkusila dát housku se salámem, ale poslal ji do pr*ele, že bere jen prachy.
„Půlka se rozkrade a ti, co by to potřebovali, tak na ně nezbyde,“ přidala se další z uživatelek. Za to si vysloužila čínské přísloví: „Hloupý člověk by udělal nejlépe, kdyby mlčel. Ale kdyby věděl, že má mlčet, nebyl by tak hloupý.“
Na facebooku řetězce Kaufland je to podobné. „Udělejte spolu s námi malý nákup pro velkou věc,“ nabádá supermarket s tím, že rozhodují činy.
Z devatenácti set komentářů, co se za dva dny pod výzvou sešly, výrazně převažovaly ty pochybující.
Poměrně často zaznívalo, že pokud jde o činy, tak se činí především tento německý řetězec na maržích. Jiní to označovali za ostudu vlády. Drtivá většina příspěvků rovněž zmiňovala jako důležitou motivaci nepřispět faktor „vláda přispívá Ukrajincům a my se tu máme skládat sami“.
I zde zaznívaly negativní zkušenosti, jak se Ukrajinci chovali při rozdělování minulých sbírek. „V Praze na Václaváku už budou čekat Ukrajinci v dodávkách jako vloni,“ padlo.
Pozitivních příspěvků bylo naprosté minimum, a když už, tak se jednalo o nadávky jiným diskutujícím. „Neskutečný, kolik lidí a ‚vlastenců‘ tady podle komentářů závidí Ukrajincům válku,“ zaznělo v jednom z nich s radou, že pokud nadáváte, že máte málo, tak se zamyslete nad sebou.
Ať přispěje Rakušan místo pytle
Debaty nad potravinovými sbírkami jsou v poslední době vypjaté vždy. Před Vánocemi pořádal tuto charitu Penny Market a v anketě, jakou potravinu darujete potřebným, jednoznačně zvítězila možnost „žádnou“.
V listopadu byla debata o charitě v českých supermarketech dost ovlivněna vyšponovanými cenami cukru, vajec a dalších potravin, potřebných na tradiční vánoční pokrmy. Takže padaly názory, ať si přispějí politici, kteří se zrovna tehdy chystali si přidat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: jav