Jančura nechce dotované linky, klade však podmínky vládě

08.12.2015 21:31 | Zprávy

Majitel železničního dopravce RegioJet Radim Jančura prohlásil, že pokud současná vláda schválí harmonogram, podle něhož se podaří do roku 2025 vysoutěžit všechny výkony na železnici objednávané z veřejných peněz, nebude se účastnit žádného výběrového řízení. Chce, aby jeho snaha o liberalizaci železniční dopravy byla chápaná jako snaha zlepšit a zlevnit veřejnou dopravu, nikoliv jako snaha získat pro sebe dotované linky, uvedl v tiskové zprávě.

 Jančura nechce dotované linky, klade však podmínky vládě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

Jančura vstoupil do železničního podnikání v roce 2011, kdy začal na podnikatelské riziko provozovat vlaky na trati z Prahy do Ostravy. Postupně je rozšířil až do Košic a na střední Slovensko. Na Slovensku provozuje také jedinou linku dotovanou z veřejných peněz, a to mezi Bratislavou a Komárnem.

V minulých letech se ucházel například o rychlíkovou linku Olomouc - Krnov - Ostrava, ministerstvo dopravy však soutěž nakonec zrušilo. Podle něj lze díky soutěžím zajistit skokové navýšení kvality přepravy a snížení státních dotací o 20 až 30 procent. "To jsou 2,5 až čtyři miliardy korun ročně. V případě pořízení nových vozidel za pomoci fondů Evropské unie se díky soutěžím dají čekat úspory 50 až 60 procent," tvrdí Jančura.

Jančura se obrátil na premiéra Soibotku

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Tomáše Neřolda dělá konkrétní kroky k tomu, aby se dotované rychlíkové linky začaly soutěžit. "Vypsali jsme soutěž na linku Plzeň - Most a připravujeme soutěže na další linky. Postupné otevírání trhu na železnici podporujeme proto, že konkurence je zdravá, přinese v důsledku lepší služby cestujícím a efektivnější vynakládání veřejných peněz," sdělil ČTK Neřold. Ministerstvo podle něj vychází z plánu schváleného vládou. "Rozhodnutí účastnit se, či neúčastnit soutěží je samozřejmě věcí každého dopravce a nemůže to nijak ovlivňovat kroky ministerstva," dodal mluvčí.

Rychlíkové linky se měly postupně soutěžit od roku 2012, tehdejší harmonogram však má značný skluz. Soutěž na trať Plzeň - Most byla teprve druhá. Antimonopolní úřad tendr před měsícem zrušil, nicméně ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden prohlásil, že chce zadat provoz vlaků přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla v konkurenci pěti uchazečů včetně RegioJetu nejnižší cenu. Soutěže na další rychlíkové linky mají postupně pokračovat. Soukromí dopravci jezdí také na některých tratích, kde dopravu objednávají kraje.

Jančura také vyzval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby prosadil, že se peníze z EU na nákup nových vlaků využijí jen na předem vysoutěžené tratě. Ty by měl podle Jančury vlastnit stát a dopravcům by je pronajímal. Stejně tak by stát pronajímal vlaky krajům, respektive dopravcům, které si kraje vysoutěží. Kraje by podle něj měly schválit harmonogram soutěžení tratí do června 2016 na deset let dopředu. Rychlíkové linky by měl stát vysoutěžit do roku 2025.

Odborníci při liberalizaci trhu upozorňují na to, že je klíčové, aby si dopravci navzájem uznávali jízdní doklady a neztratil se efekt síťového spojení, kdy je možné libovolně přestupovat a mít stále jednu jízdenku. Úřednický ministr dopravy Zdeněk Žák v roce 2013 prohlásil, že před započetím soutěží je třeba zřídit instituci nezávislého regulátora železniční dopravy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Piráti

Dobrý den, zajímalo by mě, koho jste volil jako vašeho nástupce a jestli byl Hřib vaším favoritem a co si o něm myslíte? Nemyslíte, že on stranu spíše pohřbí? A zajímá vás vůbec osud strany? Přeci jen byl jste to vy, kdo ji vybudoval a podle mě je velká chyba, že jste jako předseda skončil.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budoucnost Evropské unie se představila: Panoptikum pro otrlé, varuje David

18:25 Budoucnost Evropské unie se představila: Panoptikum pro otrlé, varuje David

Zapomeňte na americké volby, skutečnou globální událostí je slyšení eurokomisařů. I tím bruselský se…