Jančura vstoupil do železničního podnikání v roce 2011, kdy začal na podnikatelské riziko provozovat vlaky na trati z Prahy do Ostravy. Postupně je rozšířil až do Košic a na střední Slovensko. Na Slovensku provozuje také jedinou linku dotovanou z veřejných peněz, a to mezi Bratislavou a Komárnem.
V minulých letech se ucházel například o rychlíkovou linku Olomouc - Krnov - Ostrava, ministerstvo dopravy však soutěž nakonec zrušilo. Podle něj lze díky soutěžím zajistit skokové navýšení kvality přepravy a snížení státních dotací o 20 až 30 procent. "To jsou 2,5 až čtyři miliardy korun ročně. V případě pořízení nových vozidel za pomoci fondů Evropské unie se díky soutěžím dají čekat úspory 50 až 60 procent," tvrdí Jančura.
Jančura se obrátil na premiéra Soibotku
Ministerstvo dopravy podle mluvčího Tomáše Neřolda dělá konkrétní kroky k tomu, aby se dotované rychlíkové linky začaly soutěžit. "Vypsali jsme soutěž na linku Plzeň - Most a připravujeme soutěže na další linky. Postupné otevírání trhu na železnici podporujeme proto, že konkurence je zdravá, přinese v důsledku lepší služby cestujícím a efektivnější vynakládání veřejných peněz," sdělil ČTK Neřold. Ministerstvo podle něj vychází z plánu schváleného vládou. "Rozhodnutí účastnit se, či neúčastnit soutěží je samozřejmě věcí každého dopravce a nemůže to nijak ovlivňovat kroky ministerstva," dodal mluvčí.
Rychlíkové linky se měly postupně soutěžit od roku 2012, tehdejší harmonogram však má značný skluz. Soutěž na trať Plzeň - Most byla teprve druhá. Antimonopolní úřad tendr před měsícem zrušil, nicméně ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden prohlásil, že chce zadat provoz vlaků přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla v konkurenci pěti uchazečů včetně RegioJetu nejnižší cenu. Soutěže na další rychlíkové linky mají postupně pokračovat. Soukromí dopravci jezdí také na některých tratích, kde dopravu objednávají kraje.
Jančura také vyzval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby prosadil, že se peníze z EU na nákup nových vlaků využijí jen na předem vysoutěžené tratě. Ty by měl podle Jančury vlastnit stát a dopravcům by je pronajímal. Stejně tak by stát pronajímal vlaky krajům, respektive dopravcům, které si kraje vysoutěží. Kraje by podle něj měly schválit harmonogram soutěžení tratí do června 2016 na deset let dopředu. Rychlíkové linky by měl stát vysoutěžit do roku 2025.
Odborníci při liberalizaci trhu upozorňují na to, že je klíčové, aby si dopravci navzájem uznávali jízdní doklady a neztratil se efekt síťového spojení, kdy je možné libovolně přestupovat a mít stále jednu jízdenku. Úřednický ministr dopravy Zdeněk Žák v roce 2013 prohlásil, že před započetím soutěží je třeba zřídit instituci nezávislého regulátora železniční dopravy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp