Postupujícími cenzorními kroky směrem k soukromému komunikování začíná pravidelný přehled mediálních zajímavostí. „Dostal jsem jako asi mnozí další od společnosti Microsoft přípis ‚Smlouva o poskytování služeb společnosti Microsoft‘. V ní mě upozorňují, že jejich produkty či služby mohu dále používat pouze za nově stanovených podmínek. Ty posilují pravomoci firmy, která má skoro monopolní postavení na trhu, víceméně má většinu západního světa jako rukojmí tím, že obhospodařuje většinu počítačového prostředí. Pokud nejste uživatelem Linuxu nebo něčeho takového, bez Microsoftu se neobejdete. A se svým takřka monopolním postavením, což samo o sobě je trestuhodné, nás staví před zajímavé povinnosti. V oddílu ‚vaše osobní údaje‘ nám sděluje, že nemusíme provozovateli poskytovat soukromá data a osobní údaje, ale když je neposkytneme, tak si vyhrazuje právo smlouvu zrušit,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Přitom naše osobní údaje může používat k reklamním účelům i je poskytovat inzerentům v rámci microsoftského prostoru. „Pak je tam jedna zrada, co byla už v předchozí verzi smlouvy s Microsoftem. A to, že ‚vaše komunikace s ostatními příspěvky, které zašlete společnosti Microsoft prostřednictvím služeb; jsou vaším autorským vlastnictvím a prohlašujete, že po dobu trvání smlouvy máte všechna nezbytná práva k obsahu uchovávanému nebo sdílenému ve službách a že shromažďování, užívání nebo uchovávání vašeho obsahu neporuší žádný zákon ani právo třetích stran‘. V důsledku tohoto ustanovení se může stát, že vás bude někdo popohánět třeba za přeposlání kresleného vtipu Vladimíra Renčína, nebo nějaké fotokoláže, kterých po internetu běhá hodně. To dělat nesmíte, protože nejste vlastníkem práv na kresby pana Renčína nebo jiné obsahy. To je zásadní, protože vám to omezuje svobody docela radikálně,“ upozorňuje mediální analytik.
Jak z krajiny Velkého bratra. A urážlivý jazyk mailem neprojde
Touto smlouvou uživatel rovněž poskytuje společnosti Microsoft „celosvětově platnou a bezplatnou licenci k duševnímu vlastnictví k užívání vašeho obsahu, například k vytváření kopií obsahu, uchovávání, přenášení, přeformátování a distribuci obsahu“. „To je ‚vynikající‘, protože pak se Microsoft stává bezplatným vlastníkem veškerého internetového obsahu, který umístíte do mailové pošty nebo jiné formy sdílení. Zbývá už jen floskule ze starého říkadla: ‚Co je tvoje, to je moje, a co je moje, do toho ti nic není‘. Jenom už chybí, když poskytujete Microsoftu licenci, že byste ještě měli platit za to, že si od Microsoftu půjčíte zpátky své vlastní obsahy. To už je z krajiny Velkého bratra. Pak je tam oddíl ‚Etický kodex‘, v němž je uvedeno desatero, co nesmíte dělat, abyste se s ním nedostali do rozporu. Jedno z nařízení vám ukládá: ‚Veřejně nezobrazujte nevhodný obsah nebo jiné materiály včetně nahoty, krutosti, pornografie, urážlivého jazyka‘,“ cituje Petr Žantovský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník